De school was met een semi-gestandaardiseerde bouwconstructie en een heldere plattegrond een voorloper van een reeks patioscholen in de jaren zestig. Het introverte schoolgebouw was verouderd, de uitstraling en kleurgeving gedateerd. De ooit zo geroemde patio’s werden verwaarloosd en bleven onbenut. Onderwijskundig had de multiculturele school meer behoefte aan ruimte voor groepsactiviteiten en vieringen.
Kleurenpalet
Wederopbouwscholen als deze zijn volgens Serge Schoemaker Architects aantrekkelijk voor renovatie vanwege de ruime en lichte klaslokalen. Het ontwerp voor de renovatie en uitbreiding maakt gebruik van de oorspronkelijke heldere gangenstructuur. De gangeinden zijn opengebroken waardoor zichtlijnen zijn ontstaan naar de omgeving. De school heeft hiermee een open uitstraling gekregen. Grote limoengroene raamkozijnen markeren zowel binnen als buiten de gangeinden. Ze vormen onderdeel van een volledig nieuw kleurenpallet.
Nieuwe aula
De grootste patio is overdekt en ingericht als multifunctionele aula. Verticale dakramen zijn zo geplaatst dat daglicht vanaf verschillende zijden binnenvalt, zonder dat er hinder wordt ondervonden van direct zonlicht. Op maat vervaardigde zitelementen van berkenmultiplex omkaderen de aula. Hierin is zijn ook de benodigde opbergvakken geïntegreerd. De halfopen zaal zorgt voor een nieuwe ruimtelijkheid in de school, die extra ruimte biedt aan groepsactiviteiten en vieringen; educatie en cultuur.