Viscafé de Gouden Hoek in Amsterdam door Studio Modijefsky

Een pand met een unieke ligging verdient een ontwerp dat hier maximaal gebruik van maakt. Viscafé De Gouden Hoek is, zoals de naam al suggereert, gesitueerd op de hoek van een bouwblok in Amsterdam West. Het interieurontwerp is erop gericht de blik zoveel mogelijk naar binnen te trekken.

De hoek speelt een grote rol in het ontwerp en de visuele identiteit van het nieuwe visrestaurant/café. Voorbijgangers kijken diep naar binnen naar het eetgedeelte, de bar en de keuken. Door de ramen worden de beelden opgeknipt in een sequentie die door de beweging van de voorbijganger als één ervaring worden samengesmolten.

Gouden frame

Het caféinterieur is door een goudkleurig element opgedeeld in een restaurant en een informeel zitdeel dat gekoppeld is aan de bar. De restaurant is afgewerkt met hout en leer, het informele deel met tegels en zink.

Wasbak

In het frame is een wasbak ingebouwd; een onontbeerlijk element in een visrestaurant. De hoekige vorm ervan is een knipoog naar de naam van de bar.

Blikvangers

In het interieur zijn veel specifieke elementen ontworpen om de visbar een unieke identiteit te geven. Blikvanger is bijvoorbeeld de menukaart met hoekse spiegels, waardoor een vervreemdend beeld ontstaat. Een tafel voor grotere groepen loopt uit in een halfronde plaat met schubbenmotief.

Verlichting

Interessant is de oplossing van de verlichting. Deze bestaat uit verschillende elementen en is geplaatst in een lint dat langs het verlaagde deel van het plafond loopt. Een minimale, maar effectieve ingreep, die een groot deel van het interieur voorziet van sfeervol licht.

Detaillering

Het thema van de gouden hoek zorgt op meerdere plekken voor specifieke aandacht voor detaillering. Een deel van de wand is voorzien van speciaal geslepen spegelglas dat onder een lichte hoek tegen elkaar is geplaatst en ruimte biedt aan verborgen lichtbronnen. De entree heeft een speciaal ontworpen glazen hoekdetail.

Sierletters

De prachtige sierletters op de vensterramen zijn onderdeel van het ontwerp door Studio Modijefsky en bestendigen de uitstraling van een modern, maar zeker niet overmatig trendy etablissement, waar visliefhebbers, lefhebbers van vernieuwende horecaformules en buurtbewoners graag neerstrijken voor een hapje en een drankje.

Doe mee aan het speciale marktonderzoek (PROVADA) en ontvang gratis de onderzoeksresultaten. Het thema voor dit onderzoek is: Bruggen bouwen - Hoe overbrugt de vastgoedsector de kloof tussen ambitie en realiteit.