Met de realisatie van de fietsflat, is het aantal stallingsplaatsen aan de centrumzijde van het station in een klap verdubbeld naar 2200 plekken. De gemeente ziet het als belangrijke voorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad en attractiviteit van de openbare ruimte.
Spectaculaire uitkraging
De gemeente Hengelo en ProRail investeerden samen in totaal 3,5 miljoen euro in de nieuwe fietsvoorziening. Projectarchitect Paul van der Ree van studioSK ontwikkelde het concept en maakte het ontwerp. Het uitdagende constructieve ontwerp met spectaculaire uitkragingen is van Movares en BAM realiseerde het. De stalling is deze maand geopend voor gebruik en zal in mei volledig afgerond zijn.
Sociaal veilig stadsbalkon
De stalling is een voorbeeld van intensief ruimtegebruik. In Hengelo staan evenveel fietsen als in de bekende fietsflat in Amsterdam, op minder dan de helft van het vloeroppervlak. Dit is onder andere bereikt door toepassing van dubbellaags fietsrekken. Op het dakniveau zijn de stallingen veelal enkellaags. Zo is een sociaal veilig stadsbalkon gerealiseerd met uitzicht over het stationsplein. Op het pleinniveau van de stalling staat de constructie slechts op zes kolommen; hierdoor is er overal overzicht.
Met respect voor bestaande station
Het ontwerp respecteert het historische stationsgebouw. Er is geen dicht bouwvolume naast geplaatst maar een open, transparante structuur met een luchtige rvs gaasgevel. De expressieve constructie van de fietsflat refereert aan het industriële verleden van Hengelo en de ingenieurskunst van de stationsoverkapping er direct achter. De constructie sluit in kleur aan bij het stationsgebouw.
Nieuw ensemble
’s Avonds is de stalling goed en sfeervol verlicht, wat straks versterkt zal worden door de oranje kleur. Verlichting in de roestvrijstalen leuningen geeft een hoogwaardig en karakteristiek beeld te zien aan het stationsplein. Samen met de realisatie van de nieuwe busluifel en de fietsflat ter weerszijden van het historische stationsgebouw is een nieuw ensemble gecreëerd. De transformatie en inrichting van het nieuwe stationsplein is hiermee nu voltooid.
Work in progress
Er is bewust aandacht besteed aan flexibiliteit en uitbreidbaarheid. De rekken op de bovenste verdieping kunnen worden voorzien van een tweede laag, waardoor nog eens vijfhonderd fietsen extra geplaatst kunnen worden. Met de nieuwe stalling wordt ook een betere toegang gemaakt voor de bewaakte, betaalde fietsenstalling er direct naast. De stalling is nog niet helemaal af. De kenmerkende oranje kleur van de plafonds en de anti-slip coating op de vloeren zullen in mei worden aangebracht.