Uitbreiding Daltonschool - Groosman & Finbarr McComb

Op een krappe locatie een school uitbreiden is geen gemakkelijke opgave. Hoewel het bestaande jaren twintig pand geen monumentenstatus heeft, kozen Pieter Sprangers (Groosman) en Finbarr McComb voor behoud van de karakteristieke hoek. Door de uitbreiding in een compact volume te realiseren zijn tevens de speelplaats en het voorterrein gespaard.

De minst waardevolle vleugel van het oude gebouw is gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. In dit rechthoekige volume zijn de nieuwe lokalen op de verdiepingen geplaatst. Vanwege de efficiënte indeling is ruimte vrijgemaakt voor extra functies als een sportlokaal, BSO-ruimte en extra plek voor het Daltononderwijs.

Lichte uitstraling

De bakstenen gevel en trappartij voor de entree smeden de nieuwe en oude volumes aan elkaar. In tegenstelling tot de bestaande school is het de uitbreiding erg licht. Verdiepingshoge raamopeningen zorgen voor lichtinval tot diep in het gebouw. De uitstraling is hiermee transparanter dan die van de kloeke gevel uit de jaren twintig.

Tweede entree

In de uitbreiding is tevens een nieuwe entree toegevoegd. De extra functies van de school kunnen zo onafhankelijk worden ingezet. Door deze aan de voorzijde te leggen levert dit een positieve bijdrage aan de betekenis van de school voor de buurt. Met het ontwerp van Groosman en Finbarr McComb wordt zo naast de leerfunctie ook de maatschappelijke functie van de Daltonschool de Bergse Zonnebloem onderstreept.