Kiki’s Stocksale voert de designer ‘last season’s fashion’ achter modewinkel Kiki Niesten Maastricht. Een begrip als het gaat om avant-garde kleding van topmerken als Prada, Celine, Marni, Dries van Noten, The Row.
Vrolijk
Maurice Mentjens verruilde zijn ontwerp uit 2006 - waarin warm hout in strakke lijnen centraal stonden - voor een wit en vrolijk interieur. De ontwerper bracht de lange, smalle winkel met hoog plafond terug naar de essentie. Een lege witte ruimte, waarin bouwkundige elementen als trapopgangen en steunkolommen als het ware wegzinken. Met de winkelinrichting is vervolgens een ragfijn lijnenspel ingebracht.
Lange lijnen, zoveel mogelijk ruimtelijkheid
De kledingrekken met glazen legborden zijn opgebouwd uit zwarte steigerpijpen en benadrukken de hoogte. Verticaal gemonteerde industriële led-buizen werpen indirecte verlichting op beide wanden en verbreden zo de optiek. Verkoopbalie en presentatietafels zijn gemaakt van zwart stalen hoekprofielen en extra helder glas. Samen met de plafondarmaturen vormen ze één lange lijn middendoor die de bezoekers als vanzelf verder leidt, de winkel in.
Confetti
De transparante inrichting laat de vloer zoveel mogelijk vrij. De linoleumvloer werd gedecoreerd met kleurige stippen. Deze stip is sinds jaar en dag het beeldmerk van Kiki Niesten Maastricht en verwijst met een scala aan kleurtjes naar de verschillende prijscategorieën. Op de wanden gaan de stippen over in neutraal wit, uitgevoerd als stalen schijven. Met behulp van magneten kunnen er kleding, tassen en schoenen aan worden opgehangen. Zo is het hele wandoppervlak te gebruiken als display. Het patroon zet zich zelfs door op verborgen deurpanelen met grepen in de vorm van stip-met-streep.
Spiegelpanelen
Het eindresultaat is een lucide interieur waarin de grafische lijnen van rekken en tafels fraai contrasteren. Alles heel simpel en functioneel, maar wel perfect gedetailleerd. Spiegelpanelen op de pashokjes links en rechts achterin verlengen de kledingrekken tot in het oneindige. Het schijnbare minpunt van de ruimte – lang en smal – is met deze relatief kleine toevoeging verrassend omgebogen in een pluspunt. ‘Eindeloos’ shopplezier, gedragen door vrolijke fun confetti. Gewoon ‘to the point’.