Unlooped Kino in St Petersburg door Ira Koers en Roelof Mulder

De tiende editie van Manifesta, de Europese Biënnale voor hedendaagse kunst, vond vorig jaar plaats in het de Hermitage. Het was de eerste tentoonstelling in het recent gerenoveerde General Staff Building van het museum. Een bezoek aan deze editie begon met een overzicht van de belangrijkste videokunst van de afgelopen decennia. Ira Koers en Roelof Mulder ontwierpen de setting.

Het filmprogramma Unlooped Kino is door Rainald Schumacher & Nathalie Hoyos van Office for Art uit Berlijn geselecteerd uit bekende en gerespecteerde particuliere en openbare kunstcollecties. De doorgaans individuele en in museale context getoonde time based media, zijn voor Manifesta10 samengesteld tot vier autonome filmprogramma’s.

Om de filmprogramma’s in de openbaar toegankelijke entreehal zichtbaar en toegankelijk te maken, hebben Ira Koers en Roelof Mulder half-open vrijstaande bioscopen ontworpen: vier intieme kamers met een monitor, een venster en twee zitbanken met aan weerszijden manshoge openingen. Door de openingen te koppelen aan de zitbanken kan men gedurende het programma ongestoord aanschuiven zonder elkaar te passeren.

In de hal en tussen de kamers zijn de videobeelden zichtbaar door de vensters in de achterwand. Het led-scherm hangt aan een dubbele wand waarin kabels en techniek zijn weggewerkt. De dubbele wand is verdiept waardoor aan de buitenzijde een kader ontstaat voor de titel van de bioscoop en het filmprogramma.

De bioscopen zijn ontworpen als een bouwpakket van vurenhout en kunnen eenvoudig worden opgebouwd zonder daarbij de entreehal aan te tasten.

In contrast met de blank gelakte buitenkant zijn de interieurs met een pure kleurpigment geïmpregneerd. Keur en licht van de bewegende videobeelden worden door de zijdeglans interieurs opgenomen en verandert zo het interieur voortdurend. In de entreehal zijn videobeelden en de toeschouwers in en om de bioscopen onderdeel van de opstelling.