Station Straatsburg door AREP

Sinds juni 2007 is Straatsburg een belangrijk tussenstation in de TGV-verbinding tussen Parijs en München. De nieuwe status is aangegrepen om het station en het aangrenzende plein een complete make-over te geven. De infrastructurele doorstart, waarbij oudbouw en nieuwbouw harmonieus naast elkaar bestaan, biedt een perspectief op de toekomst van het Europese hogesnelheidsvervoer.

Als gevolg van de snelle verbinding tussen de Franse hoofdstad en de zetel van het Europese Parlement en andere instellingen van de Europese Unie, rekent Straatsburg op aanzienlijk meer reizigers. In 2003 is besloten het station grondig te verbouwen. De politiek in Straatsburg heeft de bouwopgave aangegrepen om het autoverkeer in het stationsdistrict terug te dringen. Om reizigers te verleiden de auto te laten staan, moesten comfortabele overstapmogelijkheden en aantrekkelijke routes worden geboden.

Ondergronds overstappen
Onder het nieuwe stationsplein is een ondergrondse overstapmachine gerealiseerd. Verdeeld over drie verdiepingen zijn de tramsporen, de parkeerplaatsen en de fietsenstalling ondergebracht, waarbij goede verbindingen tussen de verschillende vervoersmiddelen zijn gemaakt. Door het verwijderen van de trams en auto’s van het stationsplein is ruimte gemaakt voor de uitbreiding van het station met een glazen atrium. Dit atrium beschermt de toegangen tot de ondergrondse delen tegen de elementen en biedt ruimte voor de voorzieningen van de hedendaagse reiziger.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 5, 2008, p88-91.