KK Outlet in Londen door FAT

De filosofie van reclamebureau KesselsKramer is dat inspiratie voor campagnes en merkontwikkeling uit allerlei disciplines kunnen komen en dat communicatie via verschillende media kan worden uitgedragen. Om de uitwisseling van ideeën te faciliteren, vroegen zij FAT een hybride werkomgeving te ontwerpen, waarin een kantoor, een galerie en een winkel zijn gecombineerd. Naast de verkoop van producten en boeken krijgen kunstenaars, ontwerpers en fotografen de kans hun werk te tonen.

Achter een anonieme zwarte winkelpui in de trendy Londense wijk Hoxton Square gaan onder de naam KK Outlet een galerie, winkel en kantoor schuil, de eerste buitenlandse vestiging van het in Amsterdam gevestigde communicatiebedrijf KesselsKramer.

Multiplex domineert het interieur van de 95 vierkante meter grote ruimte. Terwijl het kleine winkelgedeelte is bekleed met witte tegels, piept de ontvangstbalie annex kassameubel onder een zwaar met multiplex afgewerkt schot uit. De houten huid is doorgezet naar achteren en verpakt ruwweg de helft van de ruimte. Achter de met multiplex beklede muur ligt een kleine pakhuisachtige ruimte met opbergplekken. Nog verder achterin scheiden twee in het hout uitgesneden schermen de keuken en de werkplekken af.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 11, 2008, p104-107.