De autofabrikant verwacht jaarlijks 45.000 afhalers van een nieuwe auto en 850.000 bezoekers te mogen begroeten. De nieuwbouw van BMW Welt op het Olympiadeterrein van München is door de autofabrikant van het begin af aan gezien als een verlengstuk van zijn succesverhaal en daarom tot in detail voorbereid. De opdrachtgever wenste een innovatieve mix van showroom, cultuurcentrum, ontmoetingsplek en – het allerbelangrijkste – een afleveringscentrum voor nieuwe auto’s. Naar het voorbeeld van de Volkswagen-stad bij Wolfsburg, kleiner maar ambitieuzer, met alles onder één dak. BMW schreef een internationale prijsvraag uit, die door Wolf D. Prix met zijn bureau Coop Himmelb(l)au werd gewonnen. Bij de uitwerking van het ontwerp speelden twee factoren een grote rol. Om te beginnen ontwierp zijn leermeester Karl Schwanzer, die in 1972 de destijds sensationele draagconstructie ontwierp van het BMW-hoofdkantoor, de zogenaamde ‘viercylinder’ die de buurman van BMW Welt is. Daarnaast werd de prijsvraag afgerond in de nazomer van 2001, een periode waarin de vraag hoe men moet bouwen in de wereld van ná 9/11 Prix zeer bezighield.
Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 1, 2008, p30-35.