Coffeeshop Hi/Lo in Utrecht

De eerste nieuwe coffeeshop in Utrecht in 20 jaar, gevestigd aan de Croeselaan, is door Workshop of Wonders ontworpen als een eigentijdse en hoogwaardige horecagelegenheid, met een Arabisch tintje. De naam Hi/Lo is in het interieur vertaald naar twee sferen, een helderwitte hemel en een mysterieuze hel.

Hi/Lo is de kroon op het werk van opdrachtgever Moos Mazied, die zes jaar nodig had om zijn zogenaamde ’smoking club’ aan alle eisen van bestemmingsplannen en inspraakprocedures te laten voldoen. Mazied wilde zijn zaak daarom eerst de Bestemming noemen. Dit bracht Gerrit Vos van Workshop of Wonders op het idee om de twee definitieve bestemmingen in het leven, de hemel en de hel, vorm te geven in het interieur. Dit werd ook ingegeven door de structuur van het pand, dat bestaat uit twee verdiepingen van bijna 100 m2. De grafisch ontwerpers Dietwee adviseerden de naam te veranderen naar Hi/Lo, om zo beter aan te sluiten op het interieurconcept.

Hip en licht

Workshop of Wonders zag het als een uitdaging om de coffeeshop in een nieuw daglicht te plaatsen en deze te ontdoen van het smoezelige imago. De entree op de begane grond is voorzien van een organisch gevormde glazen toegangsdeur en een balie van schijnbaar willekeurig gestapelde geometrische elementen. Vervolgens stapt de bezoeker in een lichte ruimte, die de bezoeker het idee kan geven zwevend in een wolkenlandschap te verkeren. Agentschap Shop Around is gevraagd de wanden van bijpassende illustraties te voorzien.

Opiumkit uit het oosten

In de kelder is het Arabische thema nadrukkelijk aanwezig. De ‘hel’ is geïnspireerd op de Aziatische opiumkitten. Naast de Cage-lampen uit de Dieselcollectie van Foscarini pasten de interieurarchitecten ook verschillende Marokkaanse producten toe, zoals vloertegels en poefs. Deze contrasteren met de van achter aangelichte aluminium wandpanelen en de zwarte glazen kasten om de automaten en tv’s. Ook het andere meubilair in Hi/Lo is geselecteerd op het ondersteunen van de Oriëntaalse sfeer en de resistentie tegen hete peuken.

De toiletten en berging zijn opgenomen in een over de twee verdiepingen doorlopende zwarte doos, voorzien van een tadelakt-afwerking. Ook de toiletten versterken de beleving van het blowen, door middel van de oplichtende wastafels van Wet en het urinoir Kisses van Meike van Schijndel.

Doe mee aan het speciale marktonderzoek (PROVADA) en ontvang gratis de onderzoeksresultaten. Het thema voor dit onderzoek is: Bruggen bouwen - Hoe overbrugt de vastgoedsector de kloof tussen ambitie en realiteit.