Kantoor JWT in Parijs

In dit interieur voor een reclamebureau zijn de bijzondere objecten, of 'micro-belevenissen', zowel hulpjes bij het brainstormen als driedimensionale logo's, die uiting geven aan de nieuwe identiteit van de opdrachtgever.

Het reclamebureau JWT, dat al sinds 1865 aan de weg timmert, zetelt in een voorstad ten oosten van Parijs op ruim 1000 m2, verdeeld over de begane grond en de derde etage. Beide verdiepingen zijn van top tot teen door de ontwerpers onder handen genomen, waarbij ze op zoek gingen naar een nieuwe identiteit.
De Franse productontwerper Mathieu Lehanneur en architect Ana Moussinet kozen voor een open vloer-concept, met een aantal organisch vormgegeven, architecturale ‘microbelevenissen’, waar bijzondere functies achter schuil gaan.

Creatieve oppeppers

Deze opvallende objecten zijn een vergaderzaal met wanden van papiervezel, een bar in de vorm van een gitzwarte meteoriet, een muurschildering, een kronkelend pad van groen tapijt en een jukebox in de vorm van een hangplant. 

Lehanneur en Moussinet hebben zeker niet nagelaten de traditionele kantoorhiërarchie drastisch te doorbreken. Zowel de twee presidenten als de directrice van JWT zitten nu op de begane grond, in het hart van het bedrijf. Grote, gecapitonneerde deuren scheiden hun kantoren af van de open ruimte.