Dankzij de ondertunneling is de Spaanse hoofdstad verlost van de stank en het lawaai van een dagelijks door 200.000 auto’s gebruikte verkeersader. Daarnaast is de scheiding tussen de binnenstad en de westelijke woonwijken hiermee opgeheven en smeedt het recreatiegebied alle bestaande parken en tuinen langs de Manzanares tot een nieuwe eenheid.
De Salón de Pinos
Het plan van West 8 en Mrio Arquitectos bestaat uit zeven deelontwerpen, waarvan de Salón de Pinos de ruggengraat vormt. Dit zes kilometer lange groene lint, dat soms breed is en soms smal, verbindt verschillende bestaande en nieuwe publieke ruimten aan elkaar en ontleent zijn naam aan de tienduizend pijnbomen die er zijn geplant. De pijnbomen groeien ook op de bergen net buiten Madrid en halen het buitengebied zo als het ware de stad in.
Fotograaf Jeroen Musch
Puentes Cascara
Onderdeel van het ontwerp van Madrid RIO waren ook een aantal voetgangersbruggen. Ze zijn ontworpen als massieve betonnen structuren, waardoor ze aansluiten bij de schaal van de toegepaste landschappelijke elementen. Eenmaal onder de brug wordt deze robuustheid doorbroken door verfijnde mozaïeken in het plafond van de Spaanse kunstenaar Daniel Canogar.
Fotograaf Jeroen Musch