Project

Verbouwing station Eindhoven in volle gang

Geen categorie

In Eindhoven is gestart met de verbouwing van het station. ProRail bouwt samen met aannemer Heijmans aan een nieuwe ruime reizigerspassage die aan weerszijde winkels krijgt. Metaglas heeft opdracht gekregen voor het leveren van verschillende facetten de verbouwing van het station.

Verbouwing station Eindhoven in volle gang

De aanleg van de nieuwe passage is nodig door het groeiende aantal reizigers. Nu passeren er dagelijks 90.000 reizigers door het station. In 2020 zijn dat er naar verwachting 115.000. De nieuwe passage zorgt voor een comfortabele ruime doorgang. De faciliteiten worden uitgebreid en het aantal winkels neemt toe.

Voor de winkels levert Metaglas haar Methermo® schuifpuien in zeer grote formaten van maar liefst 3200 mm x 4000 mm. In de nieuwe situatie komt ook bij ieder perron een personenlift die door Metaglas wordt voorzien van Custom Made glasconstructies. ProRail koos voor Metaglas door de goede ervaring en samenwerking tijdens de verbouwing van de Openbaar Vervoer Terminal Utrecht. Daarnaast kan Metaglas ideeën realiseren en maatwerk-oplossingen engineering op basis van specifieke wensen en eisen van de opdrachtgever.

In het voorjaar van 2015 start voor Metaglas de bouw op station Eindhoven met een doorlooptijd van circa een jaar. Rond de feestdagen in 2015 worden de nieuwe winkels geopend. In 2016 is het station helemaal klaar voor de nieuwe reizigersstromen. Prorail verbouwt station Eindhoven samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS Stations, Provincie Noord-Brabant en gemeente Eindhoven.

Station Eindhoven is een rijksmonument, gebouwd tijdens de wederopbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog. De oorspronkelijke uitstraling van het station wordt zo veel mogelijk behouden.

 

 

 

 

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Plaats Eindhoven
  • Projecttitel Verbouwing station Eindhoven in volle gang
  • Projectarchitect(en) Luc Veeger
  • Aannemer Bouwbedrijf Heijmans Civiel BV
  • Toeleveranciers false
  • Voorlopig ontwerp 01-03-2015
  • Definitief ontwerp 01-03-2015
  • Aanvang bouw 25-05-2016
  • Oplevering 01-01-2016
  • Opdrachtgever ProRail
  • Ontwerpbureau ARCADIS
Reageer op dit artikel