Project

Schoolinterieur door i29 in Almere

Geen categorie

De bezuinigingswoede van de overheid hield het onderwijs jarenlang in een wurggreep. Fusies en een verstikkende uniformiteit van de onderwijslocaties waren het gevolg. Tegelijkertijd werden schoolbesturen geconfronteerd met onderwijskundige veranderingen en didactische vernieuwingen. Nu schaalvergroting nauwelijks nog rendement oplevert, bezinnen zij zich op hun identiteit en op hun positie. Interieurvormgeving blijkt in staat omgevingen te creëren, waarin didactische vernieuwing en identiteitsversterkende elementen kunnen worden ingepast.

Schoolinterieur door i29 in Almere

Niet alleen nieuwbouw biedt de gelegenheid stil te staan bij de identiteit van een onderwijsinstelling. Steeds vaker worden ontwerpers ingezet om te onderzoeken of er in de bestaande huisvesting ingrepen mogelijk zijn, die een positieve meerwaarde hebben. Het ontwerpbureau i29 werd door scholengemeenschap Het Veer in Almere benaderd met de vraag of ze konden nadenken over een identiteitsversterkend interieur. i29 kreeg deze opdracht na talrijke publicaties over hun ontwerp voor het Caland Lyceum, waarvoor ze de Nederlandse Designprijs voor Interieurontwerp ontvingen.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 07-08, 2006, p86-91.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Projecttitel Schoolinterieur door i29 in Almere
  • Projectarchitect(en) Jaspar Jansen, Jeroen Dellensen
  • Aannemer Van den Breemer, Almere
  • Interieurarchitect Zwartwoud, Groningen
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 550 m2
  • Voorlopig ontwerp 22-03-2010
  • Definitief ontwerp 22-03-2010
  • Aanvang bouw 01-07-2006
  • Oplevering 22-03-2010
  • Opdrachtgever Scholengemeenschap Het Veer, Almere
  • Ontwerpbureau i29 bureau voor ruimtelijke vormgeving, Amsterdam
Reageer op dit artikel