Project

NPAK Ontvouwd – KANTOOR

Architectuur

NPAK Ontvouwd – KANTOOR
Atrium en lezingen zaal

KANTOOR ontvangt een jury vermelding voor een renovatie voorstel voor het Armenische Centrum voor Hedendaagse Kunst uit een totaal van 126 inzendingen.

KANTOOR, een Nederlands-Colombiaans architectuur bureau in Beijing, stelt een interventie voor om het Armenische Centrum voor de Hedendaagse Kunst (NPAK) open te breken. Een nieuw volume wikkelt zich om het bestaande gebouw en snijd zich door de plot om het gebouw open te breken naar de omgeving en nieuwe openbare ruimtes te creëren in zowel het interieur als exterieur.

Toelichting KANTOOR – Yerevan heeft een lange geschiedenis waarin vele nationaliteiten, religies en etniciteiten het huidige Armenië bewonen, die allen een deel van hun cultuur achter laten. Tegelijkertijd leven velen diaspora buiten Armenië waar zij de Armeense cultuur meebrengen en tegelijkertijd een sterke connectie behouden met hun moederland.

Noord gevel

De complexe en gelaagde geschiedenis van Armenië is de kern van dit ontwerpvoorstel. In een stad waar het stedenbouwkundige en politieke landschap constant in verandering is terwijl de sporen van de geschiedenis altijd aanwezig zijn is een interventie voorgesteld voor het NPAK-gebouw terwijl de bestaande architectuur en geschiedenis van het kunstcentrum wordt gerespecteerd.

Gesitueerd tussen de Vernissage vlooienmarkt in het noorden en de 33rd District Development Area in het zuiden, is het NPAK-gebouw een transitie punt tussen de behouden oude stad en de stad in herontwikkeling.

Expositieruimte

‘NPAK ontvouwd’ voegt een nieuwe laag toe aan het kunstcentrum in de vorm van een extra bouwvolume rondom de bestaande gevel. Bovenop dit nieuwe volume creëert een dak landschap een route rondom het gebouw, in de publieke ruimtes in het gebouw en eindigt op de bovenste verdiepingen waar een groot raam in zowel de zuid- als noordgevel de stad blootgeeft aan de bezoeker.

Het nieuwe bouwvolume geeft ruimte voor nieuwe functies. Tijdelijke woningen voor kunst residenties op de begane grond zijn direct gekoppeld aan de nieuwe steeg langs het gebouw. De buitenruimte kan gebruikt worden voor grote kunstobjecten en interactie met de bezoekers. Op deze manier vormt de nieuwe steeg een natuurlijke voortzetting van de Vernissage vlooienmarkt aan de overkant van de straat.

De nieuwe paden en routes verbinden verschillende delen van de stad en brengen bezoekers dichter bij het gebouw en de kunst. Hellingen en trappen zijn gecombineerd met groen en kunst in een beeldentuin die de verschillende programma elementen verbindt. De daktuin zet zich voort op het dak van de westvleugel waar het ingebed in het naburige gebouw ruimte geeft voor een terras voor het onderliggende café en bibliotheek.

De route zet zich voort in het gebouw waar het in een interieur landschap veranderd. Het nieuwe atrium functioneert zowel als collegezaal als expositieruimte. Een nieuw glazen dak brengt licht in het gebouw en legt de bestaande constructie bloot. Het grote ronde raam in de zuidgevel wordt zo een oog naar het snel veranderende district in het zuiden. Een projectiescherm kan gebruikt worden voor projecties zowel binnen als naar buiten. Een openbare expositieruimte direct toegankelijk vanuit het atrium bevindt zich op de bovenste verdieping waar het standbeeld Melancholy van Yarvand Kochar tentoongesteld wordt naar de stad terwijl de stad tentoongesteld wordt naar de bezoeker door een groot vierkant raam.

Een theater met twee verdiepingen is toegankelijk vanuit het centrale atrium. De bovenste verdieping bestaat uit een balie voor kaartverkoop, technische ruimte en balkon zitplaatsen terwijl de standaard zitplaatsen, het podium en de kleedkamers zich bevinden op het lagere niveau.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Buzand street 1
  • Plaats Yerevan
  • Projecttitel NPAK Ontvouwd
  • Projectarchitect(en) Isabel Driessen, Andrés López
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 5200
  • Programma Centrum voor Hedendaagse Kunst
  • Opdrachtgever Boghossian Foundation
  • Ontwerpbureau KANTOOR
Reageer op dit artikel