Het artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een gesprek met architect Jorris Hoste (van der Laan Bouma Architekten)
Het ontwerp is een complex geheel geworden van verschillende elementen. Niet zo vreemd met een groot ontwerpteam. De opdrachtgever De Wilgen Vastgoed had al een sterk idee over de uitstraling van het gebouw. Het moest een spannend en veelzijdig ontwerp worden. Alsop Architects uit Londen, bekend van het toepassen van kleur in zijn ontwerpen, vertaalde dit in een schetsontwerp.
De Pauluskerk is vastgeplakt aan de vier woontorens. Fotograaf Ossip van Duivenbode
Op het terrein waar het voormalige Calypso theater, een hotel en de Pauluskerk stonden, plande Alsop een gebouw als een geslepen diamant waarbij de wandelroutes in het gebied een belangrijke rol speelden. Na het voorlopig ontwerp kreeg Van der Laan Bouma Architekten de opdracht het ontwerp in samenwerking met het Londense bureau uit te werken.
Goede wisselwerking
“Een prettige samenwerking met een goede wisselwerking over het totaalplaatje. Alsop leverde een idee aan, wij werkten het uit en speelden het weer terug. We keken op een constructieve manier naar elkaars werk.” aldus Jorris Hoste van Van der Laan Bouma Architekten.
Het balkon van de woningen wordt gedomineerd door de diagonale belijning in de gevel en het uitzicht over Rotterdam. Fotograaf Ossip van Duivenbode
Atrium
Het eerste idee was om het gebouw open te stellen voor een aantal belangrijke wandelroutes richting het Schouwburgplein. Dit bleek niet haalbaar te zijn vanwege de veiligheidseisen ten behoeve van de woningen. Het resulteerde in een atrium: een centraal glazen entree dat toegang biedt tot de woningen en kantoren van toren A, B, C en D.
Woontorens
De maximale bouwhoogte van zeventig meter van het bestemmingsplan werd netjes nageleefd. Voor de haalbaarheid van het project vulde Alsop het terrein op met vier woontorens met een gezamenlijke commerciële plint, goed voor zo’n 407 luxe appartementen, winkels, kantoren en overdekte parkeerplaatsen. Toren A onderscheidt zich in kleur van toren B, C en D. De gevel bestaat daar uit rode volvlak geëmailleerde glazen panelen van Colorbel. Panelen met rode vlakken folie verhullen ook de plint, waardoor alle verschillende torens visueel bijeen worden gehouden.
Het atrium als entreegebied voor de appartementen en kantoorruimte. Fotograaf Ossip van Duivenbode
Pauluskerk
Als een rots die van de kristalvormige torens B, C en D af is gevallen, staat de Pauluskerk als een donker koperen volume op het terrein. De kerk is aan de zilverkleurige berg vastgeplakt en heeft een eigen identiteit. Het godshuis was vooral bekend vanwege de opvang van drugsverslaafden en vluchtelingen. In samenspraak met de kerkgebruikers is deze functie verplaatst en is de kerk op een nieuwe manier vormgegeven.
Massa in een jasje
Een ontwerptraject waarbij veel gepraat is met buurtbewoners, verschillende architecten en vakdeskundigen (constructeurs, bouwfysisch adviseurs etc.) resulteert in een doordacht ontwerp: CalypSO. De massa, waar een aantal bewoners van de aangrenzende Hartsuijkerflat over struikelde, heeft geen massieve harde wanden gekregen, maar een gevel met veel transparantie en veelzijdigheid.