Project

ARC19: Station Lansingerland Zoetermeer – Team V Architectuur, Arcadis Architecten

Architectuur

Het nieuwe Station Lansingerland-Zoetermeer is een toekomstbestendig, duurzaam en groen vervoersknoop. Het station heeft een prettig verblijfsklimaat met veel aandacht voor details. Het hoofdconcept van het station is de creatie van een groene stedelijke ruimte op hoogte, een parkachtige laan boven de spoorlijn Utrecht-Den Haag en de snelweg A12.

Toelichting door Team V Architectuur, Arcadis Architecten – Station Lansingerland-Zoetermeer bestaat uit een groen viaduct van ruim 40 meter breed en 190 meter lang. Het brugdek functioneert als lightrail-halte en als traverse voor voetgangers en fietsers. Het is in de omgeving van Den Haag en Zoetermeer niet ongebruikelijk dat de lightrail door een lommerrijke laan rijdt. De brug sluit daar op aan met de beplanting van bomen, hagen en gras. De hekwerken rond het dek zijn uitgevoerd in een haarscherp takkenpatroon van zeer hoge sterkte beton, dat speciaal voor dit project is ontworpen.

Het takkenpatroon van de zeer slanke hekwerken komt ook terug in de wanden van het landhoofd. Om deze patronen te kunnen realiseren is hightech prefab betontechniek gebruikt in combinatie met slimme wapening. De complexe en fijne takkenstructuur van de hekwerken is in 3D gewapend. De takkenelementen zijn in zeer hoge sterktebeton prefab uitgevoerd en slechts 15 cm dik. Daarbij komt de hoge kwaliteit die verkregen is door nabewerking, resulterend in beton dat oprecht zichtwerk mag worden genoemd.

De fijnmazige takkenstructuur op het kunstwerk dient verschillende doelen: het is opgetrokken als beveiliging voor mensen op de corridor, functioneert samen met de bomen van het brugdek als landschappelijke groene verbinding tussen de polders aan noord- en zuidkant én zorgt voor een visuele kwaliteitsslag van het kunstwerk, zeker voor de automobilisten die er onderdoor rijden. Voor de gebruikers is door de groene inrichting van het gebied gecombineerd met hoogwaardig afwerking van de betonelementen en hout een duurzaam en aangenaam verblijfsklimaat gecreëerd.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Combibrug over A12, gemeentegrens Lansingerland-Zoetermeer
  • Plaats Zoetermeer
  • Projecttitel Station Lansingerland-Zoetermeer
  • Projectarchitect(en) Jeroen van Schooten, Beate Vlaanderen
  • Medewerkers Fleur Kay, Joeri Apontoweil, Do Janne Vermeulen, Janneke Koppendraaier
  • Adviseur constructie Arcadis
  • Aannemer Aannemingsmaatschappij Vobi
  • Landschapsarchitect Team V Architectuur, Arcadis Architecten
  • Bouwmanagement Projectorganisatie station Lansingerland-Zoetermeer
  • Samenwerkende architect Arcadis Architecten
  • Toeleveranciers Concrete Valley
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 11000
  • Programma Combibrug met treinstation, RandstadRail-halte en een voet-fietstraverse over de snelweg, inclusief busstation, P+R en fiets parkeren
  • Voorlopig ontwerp 2010 (vlak daarna is de ontwikkeling van Bleizo stopgezet, en pas in juni 2014 weer hervat)
  • Definitief ontwerp mei 2015
  • Aanvang bouw oktober 2016
  • Oplevering november 2018
  • Opdrachtgever Gemeente Zoetermeer (namens Metropool Regio Rotterdam-Den Haag) i.s.m. MRDH, Gemeenschappelijke Regeling Bleizo, Lansingerland, ProRail, HTM, NS
  • Ontwerpbureau Team V Architectuur, Arcadis Architecten
Reageer op dit artikel