Project

ARC19: Station Lansingerland Zoetermeer – Team V Architectuur, Arcadis Architecten

Architectuur

Meestal geeft de stedelijke context richting aan het architectonisch ontwerp. Niet bij station Lansingerland-Zoetermeer: hier moet het ontwerp richting gaan geven aan de context. Het station ligt net buiten Zoetermeer, aan de spoorlijn Gouda-Den Haag die parallel loopt aan de snelweg A12. Het station is het hart van een knooppunt van spoorlijn, buslijnen, Randstadrail, fietspad en snelweg.

Toelichting Team V Architectuur, Arcadis Architecten – Station Lansingerland-Zoetermeer bestaat uit een groen viaduct van ruim 40 meter breed en 190 meter lang. Het brugdek functioneert als lightrail-halte en als traverse voor voetgangers en fietsers. Het is in de omgeving van Den Haag en Zoetermeer niet ongebruikelijk dat de lightrail door een lommerrijke laan rijdt. De brug sluit daar op aan met de beplanting van bomen, hagen en gras. De hekwerken rond het dek zijn uitgevoerd in een haarscherp takkenpatroon van zeer hoge sterkte beton, dat speciaal voor dit project is ontworpen.
Royale trappen, een hellingbaan en liften verbinden de verhoogde laan en het daaronder gelegen station op een soepele manier met de omgeving. De wachtruimtes zijn hoog, met veel daglicht. Het houten plafond met verspringende LED-verlichting geeft de wachtruimten een warme uitstraling. Vergeleken met andere regionale treinstations heeft station Lansingerland-Zoetermeer een uitzonderlijk hoog afwerkingsniveau. De heldere lijnen en doorzichten zorgen ervoor dat gebruikers snel en op een logische manier hun bestemmingen kunnen bereiken.

Er is in het ontwerp rekening gehouden met uitbreiding en groei. Het station is voorbereid op de komst van een kiosk en er is ruimte gereserveerd voor de uitbreiding van het aantal treinsporen en een verbreding van de A12. Tevens is het mogelijk om de lightrail, die hier nu een eindhalte heeft, in de toekomst door te trekken richting Rotterdam. Ook is het mogelijk in de toekomst het fietspad aan de zuidzijde door te trekken naar het maaiveld, eventueel gecombineerd met de doortrekking van de lightrail.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Combibrug over A12, gemeentegrens Lansingerland-Zoetermeer
  • Plaats Zoetermeer
  • Projecttitel Station Lansingerland-Zoetermeer
  • Projectarchitect(en) Jeroen van Schooten, Beate Vlaanderen
  • Medewerkers Fleur Kay, Joeri Apontoweil, Do Janne Vermeulen, Janneke Koppendraaier
  • Adviseur constructie Arcadis
  • Aannemer Aannemingsmaatschappij Vobi
  • Landschapsarchitect Team V Architectuur, Arcadis Architecten
  • Bouwmanagement Projectorganisatie station Lansingerland-Zoetermeer
  • Samenwerkende architect Arcadis Architecten
  • Toeleveranciers Concrete Valley
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 11000
  • Programma Combibrug met treinstation, RandstadRail-halte en een voet-fietstraverse over de snelweg, inclusief busstation, P+R en fiets parkeren
  • Voorlopig ontwerp 2010 (vlak daarna is de ontwikkeling van Bleizo stopgezet, en pas in juni 2014 weer hervat)
  • Definitief ontwerp mei 2015
  • Aanvang bouw oktober 2016
  • Oplevering november 2018
  • Opdrachtgever Gemeente Zoetermeer (namens Metropool Regio Rotterdam-Den Haag) i.s.m. MRDH, Gemeenschappelijke Regeling Bleizo, Lansingerland, ProRail, HTM, NS
  • Ontwerpbureau Team V Architectuur, Arcadis Architecten
Reageer op dit artikel