Project

ARC18: Metro Oostlijn Amsterdam – GROUP A

Techniek

Het metrosysteem van een stad is een sociale ruimte die meer aandacht verdient. De Oostlijn werd in de jaren ‘70 ontworpen als “totaalontwerp”. Het oorspronkelijke concept is door adhoc aanpassingen verrommeld. De gerenoveerde Metro Oostlijn is weer een veilige, aangename plek met sterke identiteit. De toekomstbestendige lijn heeft het passagierscomfort verhoogt en draagt bij aan de mobiliteit van de stad.

toelichting door GROUP A

De meerderheid van mensen woont in steden, hun mobiliteit hangt niet alleen af van efficiënt openbaar vervoer maar evenzo van het creëren van ruimten die integrale waarde hebben voor de stad. Het herkennen van de kwaliteit van bestaande maar verouderde metrosystemen en het aanpakken van hun problemen is cruciaal voor de bereikbaarheid van onze steden. Het toekomstbestendig maken van de lijn heeft het passagierscomfort verhoogt en draagt zo bij aan de mobiliteit en het gastvrije karakter van Amsterdam.

Metro Oostlijn is een uniek voorbeeld van brutalisme uit de jaren ‘70 in de publieke architectuur. Door bij de renovatie het oorspronkelijke ‘DNA’ als basis te gebruiken ontstaat een solide en rustige achtergrond. Het beton is gereinigd om zijn oorspronkelijke schoonheid en karakter te onthullen. Indirecte verlichting zorgt ervoor dat de ruimte op een comfortabele manier voelbaar wordt. Nissen zijn gesloopt en muren gladgestreken om passagiersstromen en gevoel van sociale veiligheid te verbeteren. Ruimtelijke interventies brengen daglicht en overzicht. Lichtaccenten, het openen van liftschachten en vides zorgen voor de oriëntatie van de reiziger en versterken de vindbaarheid van de metro in de stad. Alle ‘verrommelende’ elementen zijn geclusterd en geïntegreerd in de architectuur om rustige en begrijpelijke ruimtes te creëren.

De constructies van het oorspronkelijke ontwerp zijn compromisloos en ruw. Nieuwe toevoegingen hebben eenzelfde uitgesprokenheid, maar op detailniveau meer verfijning om contrast tussen oud en nieuw te accentueren. Materialen zoals glas, op maat gemaakte geglazuurde tegels en warm gekleurd hardhout zijn toegepast in tegenstelling tot het ongepolijste karakter van béton brut.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Metro Oostlijn
  • Plaats Amsterdam
  • Projecttitel Metro Oostlijn, Amsterdam
  • Projectarchitect(en) Maarten van Bremen, Maarten Lever, Pia Fischer, Adam Visser, Folkert van Hagen
  • Medewerkers Xander van Dijk, Dennis Berger, Frank Deltrap, Bas Cuppen, Chris Woltjes, Susana Ayres, Suzanne Linders, Kenny Kwong, Richard Bax, Tuomas Jarvine, Engin Kinsiz, Anna Szczegielniak, Qian Ren, Jacek Szczegielniak.
  • Adviseur constructie IBA, Amsterdam
  • Adviseur installaties Deerns, Rijswijk; Installateur: De Groot Installatiegroep, Ridderkerk
  • Adviseur akoestiek Deerns, Rijswijk
  • Adviseur bouwfysica Deerns, Rijswijk
  • Adviseur brandveiligheid Deerns, Rijswijk
  • Aannemer Hegeman+, Nijverdal
  • Interieurarchitect GROUP A, Rotterdam
  • Beeldend kunstenaar Grafisch Kunstenaar: Atelier René Knip
  • Bouwmanagement SD+P, Nieuw Vennep
  • Samenwerkende architect Samenwerkende ontwerpbureau: Fabrique, Amsterdam
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 60.140 m2 ( 16 stations)
  • Programma Renovatie en herinrichting van 16 metrostations
  • Voorlopig ontwerp maart 2011
  • Definitief ontwerp juli 2015
  • Aanvang bouw april 2016
  • Oplevering december 2018
  • Bouwsom inclusief installaties (€) € 56.000.000,-
  • Opdrachtgever Metro en Tram Amsterdam
  • Ontwerpbureau GROUP A

Locatie

Reageer op dit artikel