Alles over Santiago Calatrava

Station Bergen (BE), 2024. Beeld Shutterstock
Review

Sterarchitect Santiago Calatrava laat nieuw station Bergen (BE) ontsporen

In het Belgische Mons (Bergen) is het nieuwe treinstation, ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava, in gebruik genomen. Na een vertraging van tien jaar, en een startbudget dat vertienvoudigde door de jaren heen, staat het grootstedelijke stationsgebouw er eindelijk. En dit voor nog geen tienduizend reizigers per dag.

Paviljoen Verenigde Arabische Emiraten voor Expo 2020 in Dubai door Santiago Calatrava en Kossmanndejong. Beeld Thijs Wolzak
Architectuur

Paviljoen VAE in Dubai: The Land of Dreamers Who Do

Als gastland van de eerste Wereldtentoonstelling ooit in het Midden-Oosten, moesten de Verenigde Arabische Emiraten natuurlijk het grootste en opvallendste paviljoen hebben, midden op het terrein. Dat is gelukt. Santiago Calatrava heeft een kolossaal wit gebouw van vier verdiepingen en 150.000 vierkante meter ontworpen dat geïnspireerd is op de vleugels van de valk, de nationale vleugel van de Emiraten.

De uitbreiding van het museum bestaat uit een lange galerij, een voetgangersbrug en een opmerkelijk daklicht - Jim Brozek © Milwaukee Art Museum
2000-2009

Milwaukee Art Museum in Wisconsin door Santiago Calatrava

Door Joann Gonchar - Is het een boot, een vliegtuig of een vogel? Het nieuwe museum van de Spaanse architect-ingenieur lijkt op alledrie. De complexe constructie en gestalte van het gebouw hebben geleid tot een fantastisch bouwproces. Het entreegebouw dat lijkt op een jacht draagt een daklicht met een gigantisch zonnescherm in de vorm van een gebold zeil. De vleugels ervan kunnen letterlijk uitslaan. Omdat dit kinetische object en de meeste andere bouwelementen ongebruikelijk zijn voor gebouwen, was het een hele uitdaging het project te ontwerpen, te vervaardigen en te installeren.

Overkapping onderdoorgang bij het winkelcentrum - Beeld Tony Moebius
1990-1999

Station Stadelhofen in Zürich (AU) door Santiago Calatrava

Door Egbert Koster - In Zürich is begin deze zomer een in meerdere opzichten bijzonder station in gebruik gesteld. Dit door Santiago Calatrava ontworpen Stadelhofer Bahnhof bestrijkt drie bouwlagen maar ontbeert alle kenmerken van een traditioneel stationsgebouw. Calatrava ontwierp een infrastructuur, die zich zeer bescheiden en zorgvuldig in de omgeving voegt, maar die zich hierbij bedient van een zeer extraverte vormtaal. Zijn gestileerde ingenieurs-esthetiek wekt in alle details de suggestie van een beweeglijkheid die er in werkelijkheid helemaal niet is. Voor zover Calatrava's architectuur is gebaseerd op een vrije expressie van het krachtenverloop in constructies laat hij zich in zijn vormgeving en materiaalbehandeling weinig gelegen liggen aan de specifieke eigenschappen van de toegepaste materialen.

Recent verschenen