Miljoen woningen kun je ook kwijt op Hollandse wateren
Op de Nederlandse wateren is genoeg (geschikte) ruimte voor de bouw van één miljoen drijvende woningen. Dat blijkt uit een nieuwe studie naar de potentie van drijvende steden.

Stedenbouwkundig bureau PosadMaxwan en Civic Architects zijn door de gemeente Hengelo uitgekozen om het stedenbouwkundig plan te maken voor de herontwikkeling van de voormalige Koninklijke Machinefabriek Stork (KMS).

Op de Nederlandse wateren is genoeg (geschikte) ruimte voor de bouw van één miljoen drijvende woningen. Dat blijkt uit een nieuwe studie naar de potentie van drijvende steden.

Een kundige stedenbouwer heeft een brede interesse, prikt door bullshit heen en denkt out of the box. Dat zegt Rients Dijkstra, partner bij stedenbouwkundig bureau PosadMaxwan. Bovenal richt een stedenbouwer zich op de inhoud. 'De tendens is om veel te managen om risico's te verminderen. Maar we hebben het nooit over de risico's van het managen zelf.'

De energietransitie is één van de grootste opgaven van het moment. Een kerncentrale in Groningen dan maar? Of misschien toch niet in Groningen… maar elders. Een andere oplossing: zonnepanelen of windmolens. Elke politieke partij heeft energie op een andere manier in het partijprogramma verwerkt, met andere ruimtelijke gevolgen. Vandaag reflecteert Boris Hocks op drie stellingen over energie.

Boskalis, Kraaijvanger Architects en Maxwan A+U hebben de Design+Build aanbesteding gewonnen voor een nieuw stationsplein en ondergrondse fietsenstalling in Zwolle. Vorige week onthulden de samenwerkende partijen het ontwerp.

Vanaf 1 september gaan Posad en Maxwan samen verder als een bureau. Met deze fusie ontstaat een stedenbouwkundig bureau dat onderzoek, strategie, ontwerp én uitvoering combineert. Het nieuwe bureau PosadMaxwan gaat werken aan de gezonde, duurzame en slimme stad van morgen. Hiroki Matsuura, partner bij Maxwan, start zijn eigen bureau onder de naam MADMA.

MAXWAN, MASA architects EN TPO Reserve zien een topresortstad als post-olympische ontwikkeling voor het wintersportgebied in Sotsji

Door Harm Tilman - Aan het nieuwe Rotterdam Centraal Station is een enorm budget en veel energie besteed, in geen verhouding met de krappe budgetten voor de omgeving en de openbare ruimte. De aanleg van het busstation ter zijde van CS dreigde zo uit te groeien tot een farce. Op initiatief van Rients Dijkstra is met succes een poging ondernomen om met een budget vergelijkbaar met dat voor standaard bushokjes, een eigentijdse wachtruimte voor buspassagiers te ontwerpen. De drie lichte constructies keren zich niet af van de omgeving, maar leveren met hun kolommen en opbollende daken een overtuigende bijdrage aan de openbare ruimte.

