Alles over Jan Derwig

Gezicht op de Erasmusbrug vanaf de Wiilemskade. Artists impression van Cas Schook
AR-archief

Erasmusbrug in Rotterdam door Ben van Berkel

De iconische brug die het stadsbeeld van Rotterdam voor altijd heeft doen veranderen: de Erasmusbrug. Afgelopen week wist hij tijdens het Songfestival ook weer even de show te stelen. Met succes. Reden genoeg om hem nog even op het podium te hijsen met dit artikel uit 1991!

De hoofdentree van HES 31. Het noodtrappenhuis van dit gebouw is bekleed met reglit- Beeld Jan Derwig
1990-1999

Gebouwen KEMA-terrein in Arnhem door Meyer en van Schooten

Door Ed Melet - De prijsvraag-inzending voor de Prix de Rome 1990 vorm de de ommekeer in het werk van Roberto Meyer en Jeroen van Schooten. Hun deelname vloeide voort uit een evaluatie van werk. Het succes van de door hen ontworpen winkelinterieurs had zich blijkbaar tegen hen gekeerd. Winkeleigenaren vragen immers veel meer om een decor dan om architectuur. Bovendien moet een decor na drie jaar zijn investering terugverdiend hebben om vervolgens vervangen te worden door één dat beter aansluit bij trends. Die vluchtigheid vraagt snelle, vaak oppervlakkige gebaren, die ook doordrongen in het werk dat Meyer en Van Schooten in die periode realiseerden. In zijn artikel over de orthodontistenpraktijk in Alm ere stelde Egbert Koster nog dat zij zich in het verleden schuldig hadden gemaakt aan architectonisch effectbejag.'

Arbeidsbureau in Almere, ontworpen door Hans Tupker. Door een extra verdieping toe te voegen wordt de straatwand gecontinueerd, (foto Van der Vlugt & Claus)
1990-1999

Arbeidsbureau in Almere door Hans Tupker

Door Liesbeth Melis - Direct achter de Grote Markt in Almere-Stad staat sinds kort een bescheiden, maar zorgvuldig ontworpen arbeidsbureau, dat in opdracht van de Rijksgebouwendienst is gerealiseerd. Het valt op vanwege de terracotta kleur van de bovenbouw, die sterk contrasteert met de belendende percelen, uitgevoerd in grijsgele en donkerrode steen. De ontwerper, Hans Tupker, koos nadrukkelijk voor deze extra verdieping en deze opvallende kleurstelling om het te kunnen laten concurreren met de omgeving.

De twee-dimensionaliteit van het tuinontwerp van Van Berkel voor het Huis van Bewaring in Arnhem wordt extra benadrukt door de strakke inkadering, die de indruk wekt van een lijst om een schilderij, (foto Jan Derwig)
1980-1989

Ontwerp gevangenistuin in Arnhem door Ben van Berkel

Door Liesbeth Melis - In het voorgaande artikel is het ontwerp voor het Huis van Bewaring in Arnhem van René van Veen uitvoerig besproken. De inrichting van het buitengebied, waarvoor het architectuurbureau Van Berkel en Bos uit Amsterdam het ontwerp maakte, wordt in een apart artikel behandeld vanwege het unieke karakter ervan: voor het eerst is serieus nagedacht over de betekenis van een tuin bij een gevangenis. Boeiend in dit ontwerp is de wijze waarop een spanning wordt opgeroepen tussen het statische en gesloten gebouw en het dynamische en open tuinontwerp; voor een kortstondig moment lijkt men hier aan de strenge regels van een penitentiaire instelling te kunnen ontsnappen.

Recent verschenen