Alles over Ed Melet

New Metropolis in Amsterdam door Renzo Piano - Beeld Siebe Swart

New Metropolis in Amsterdam door Renzo Piano

Door Ed Melet - De meeste ontwerpen van Renzo Piano kenmerken zich vooral door verschillende vormen van lichtheid. newMetropolis daarentegen is een zwaar monolithisch volume. Deze massiviteit is echter niet in tegenspraak met Piano's ontwerpopvattingen, waarbij de toegepaste technieken samenvallen met het oorspronkelijke concept dat niet aan de haven maar aan de onderliggende tunnel ontleend is. Ook in newMetropolis is geen onderscheid gemaakt tussen vorm, constructie, installatie en materialisatie.

Megabioscoop in Rotterdam door Koen van Velsen

Door Ed Melet - De betekenissen die de huid van een gebouw kan hebben, staan weer volop in de belangstelling. Als een reactie op het mediale beeldhombardement, bijna letterlijk vertaald in de gevels van Jean Nouvel, wordt meer en meer gestreefd naar zwijgzame, maar tactiele huiden. Zwitserse architecten zoals Herzog & de Meuron, maar ook Rem Koolhaas behandelen de huid als een stille en zelfstandige entiteit, die los staat van de functie van het gebouw. Het werk van Koen van Velsen sluit bij deze ontwikkeling aan. De geabstraheerde huiden om zijn gehouwen laten weinig los over wat zich binnen afspeelt. Tegelijkertijd weet Van Velsen echter als geen ander meerdere lagen in zijn huiden aan te brengen, die zich één voor één blootgeven.

Naast het vrij traditionele zinken dak ligt het anonieme houten volume. Het regenw ate r sijpelt do or de spleten
tussen de w estern red cedar-delen door en komt zo op het feitelijke dak - Beeld Kim Zwarts

Politiebureau in Vaals door Wiel Arets

Door Ed Melet - Het werk van Wiel Arets is moeilijk grijpbaar. Dat is een zeer bewuste keus van Arets die in zijn gecomprimeerde teksten veel lagen -betekenissen- inbouwt die verschillende interpretaties mogelijk maken. D aar de ontwerpen afgeleiden van de teksten zijn, verliezen bekend veronderstelde en op pragmatische gronden gedefinieerde begrippen zoals bijvoorbeeld gevel, constructie en detail hun traditionele betekenis. Gevels zijn in Arets' gebouwen een gecompliceerd samenstelsel van schillen. Dankzij de bijzondere plaatsing van de constructie-elementen wordt een zekere beweging gesuggereerd en wordt de constructie van haar statische karakter ontdaan. Details lijken -hoe tegenstrijdig dit ook klinkt in de goed gemaakte gebouw en- volledig te ontbreken.

Masterplan KEMA-terrein

Masterplan KEMA-terrein in Arnhem door Meyer en van Schooten

Door Ed Melet - De prijsvraag-inzending voor de Prix de Rome 1990 vorm de de ommekeer in het werk van Roberto Meyer en Jeroen van Schooten. Hun deelname vloeide voort uit een evaluatie van werk. Het succes van de door hen ontworpen winkelinterieurs had zich blijkbaar tegen hen gekeerd. Winkeleigenaren vragen immers veel meer om een decor dan om architectuur. Bovendien moet een decor na drie jaar zijn investering terugverdiend hebben om vervolgens vervangen te worden door één dat beter aansluit bij trends. Die vluchtigheid vraagt snelle, vaak oppervlakkige gebaren, die ook doordrongen in het werk dat Meyer en Van Schooten in die periode realiseerden. In zijn artikel over de orthodontistenpraktijk in Alm ere stelde Egbert Koster nog dat zij zich in het verleden schuldig hadden gemaakt aan architectonisch effectbejag.'

Vaillantlaan in Den haag door Jo Coenen

Uit ons archief: Vaillantlaan (1993) in Den Haag door Jo Coenen - Compositie van monumentale gevels uit een bouwdoos

Ed Melet en Liesbeth Melis bespreken het plan van Jo Coenen voor de Vaillantlaan in de Haagse Schilderswijk: "Het project straalt zeker eenheid uit. Doordat het grootste deel van de aandacht en het budget echter naar de gevels ging, valt bij de kwaliteit van de woningen de nodige vraagtekens te zetten."

Schiphol Terminal-West door Benthem Crouwel NACO architecten

Uit ons archief: Schiphol Terminal-West (1993) door Benthem Crouwel NACO architecten - Vormgeven van een machine

Door Ed Melet - Het ontwerpen van een luchthaven-terminal heeft veel weg van het vormgeven van een machine, waarbij alle functionele eisen nauwgezet gedicteerd zijn. Alle mogelijke bouwfysische voorwaarden, het type bagage-afhandelingssysteem en een grote indelingsvrijheid vormen slechts een willekeurige greep uit de eisen die mede bepalend zijn voor de uiteindelijke vorm. Daar deze voor de meeste luehthavens in grote lijnen identiek zijn is het niet verwonderlijk dat zij qua organisatie als tweeëiige tweelingen ogen. Tijdens het ontwerpen van deze vaak gigantische complexen lijkt een zo groot mogelijke transparantie ter verhoging van de oriëntatie een belangrijk uitgangspunt te vormen. Gezien de functie van het gebouw een haast utopisch streven. Ook de architectencombinatie Benthem Crouwel NACO is het niet gelukt om binnen het strakke keurslijf haar zeer geslaagde ontwerp van de terminal-West van Schiphol meer dan een indruk van een potentiële doorzichtigheid te laten uitstralen.'

Recent verschenen