In de voetsporen van Mien Ruys
Ruys verzette zich tegen de impuls van architect Cornelis van Eesteren om de tuinen van zijn naoorlogse woningbouwprojecten voor Amsterdam te standaardiseren en hield vast aan de wens dat de blokken individuele beplantingsschema's zouden krijgen. De woonwijk Frankendael uit 1949, ook wel bekend als 'Jeruzalem', was een voorbeeld hiervan, en Van Eesteren erkende later dat Ruys gelijk had gehad. Beeld Stadsarchief Amsterdam

In de voetsporen van Mien Ruys

Een van de belangrijkste drijfveren van tuinarchitect Mien Ruys was het streven naar kwalitatief hoogwaardige buitenruimten voor iedereen. Haar functionele kijk op groen resulteerde in talloze parken en openbaar groen met een pragmatisch karakter. Een gedachtegoed dat vandaag de dag actueler aanvoelt dan ooit.

Ruys meende dat het groen de hedendaagse stad leefbaar houdt: het zorgt voor ontmoeting, rust en koelte. De coronapandemie legde een vergrootglas op onze openbare ruimte en de al dan niet aanwezigheid van 'genoeg' vierkante meters groen per persoon in de stad. Het leek er even op dat het tij keerde en groen weer een prioriteit werd. Maar schijn bedriegt.

De huidige binnenstedelijke bouwwoede leidt doorgaans tot minder groen. We krijgen kleinere woonoppervlakten met minder groen. Enkele cijfers: een onderzoek van architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco en milieuorganisatie Natuur & Milieu (december 2024) toont aan dat het aantal vierkante meter publiek groen in de hoofdstad de laatste vijf jaar drastisch daalt. Van 73 vierkante meter groen per woning in 2019 naar 54 vierkante meter in 2024. 

Hoogtijd dus om de drijfveer van Ruys weer boven water te halen. Een gedachte waar ook Donna van Milligen Bielke zich in vindt. In de podcast Over Architectuur Gesproken spreekt ze onder andere over het belang van een functionele gevel in de stad, waar in de plint (groene) ruimte ontstaat om toe te eigenen. Door mens én stad. Het idee is dat de grens tussen binnen en buiten vervaagt. ‘Architectuur vormt de publieke ruimte. Het zijn de grenzen van het publieke domein.’

PS Een paasvakantietip: bezoek ‘De Tuinen van Mien Ruys’ en/of de tentoonstelling Mien Ruys en de moderne tuin in het Van Eesteren museum.  

Veel lees-, luister- en kijkplezier en een fijn Pasen!

Charlotte

Charlotte Thomas

Charlotte Thomas

Vakredacteur

Charlotte Thomas (1992) is vakredacteur met een focus op de ruimtelijke beleving, de gebruiker, transformatie en renovatie, en een voorliefde voor design. Ze studeerde af als kunst- en architectuurhistoricus. En heeft onder meer gewerkt bij Stroom Den Haag, Museum Het Schip, AFFR, Vice, Van Eesteren Museum en Galerie Bart. Heb je ideeën, vragen of opmerkingen? Mail naar: charlottethomas@vmnmedia.nl