(Beoogde) aanpak
Op de dakverdieping werden nieuwe klassen voorzien in een groot dakpaviljoen. De nieuwe sculpturale vorm omvat zes flexibele lokalen waarbij de circulatie aan de buitenzijde wordt georganiseerd waardoor een minimale footprint wordt gebouwd en de overblijvende oppervlakte bijkomende, kwalitatieve buitenruimte kan worden. We bouwen op deze manier zéér compact en zuinig. Bovendien wordt aan een stedelijk gebouw veel groene ruimte toegevoegd.
Samenwerking met andere disciplines
Voor de studies technieken, akoestiek en stabiliteit, werkten we samen met gekende partners. Het ontwerp van het interieur, inclusief vast meubilair, werd binnen het bureau (Poot Architectuur) ontworpen gezien de sterke samenhang met de architectuur. Ook het ontwerp van de buitenruimtes werd binnen het bureau ontworpen.
Duurzaamheid
Op vlak van energetische duurzaamheid werd geopteerd voor een maximaal compacte opbouw waardoor de te bouwen en te verwarmen ruimte werd gereduceerd tot het minimum.Qua ventitalie werd gekozen voor een ventilatiesysteem D in de nieuwbouw en C in de bestaande volumes.De luifel aan de optopping en de buitenscreens aan het bestaande volume zorgen voor zonnewering.Maar duurzaamheid betreft tevens een goede sociale inbedding en flexibele structuur waardoor het gebouw een lange levenstermijn tegemoet
Materiaal en techniek
De school zet in op een duurzaam en energiezuinig ontwerp. (Passieve) zonnewering, zoals een luifel en geïntegreerde zonwering, vermindert warmte en verbetert het leercomfort. De nieuwbouw krijgt ventilatiesysteem D, terwijl bestaande gebouwen systeem C+ krijgen. Vloerverwarming zorgt voor comfort, terwijl oude radiatoren behouden blijven. Hernieuwbare energiebronnen omvatten 50 PV-panelen en een regenwaterput onder de vernieuwde speelplaats.
Maatschappelijke impact
De optopping met daarrond de circulatie zorgt voor een grote visibiliteit en activiteit in het straatbeeld waardoor het gesloten karakter van de school wordt doorbroken. De school vormt op die manier een levendig baken in de straat. De heraanleg van de speelplaats nodigt de leerlingen uit om samen te zitten, te ontmoeten, te verbinden.
Fysieke impact
Het bestaande gebouw bevindt zich in een dichtstedelijke omgeving in Antwerpen. De school bestaat uit een ensemble van twee gebouwen, gelegen in verschillende straten, die door middel van de speelplaats binnen het bouwblok verbonden zijn. Een 17de eeuws klooster, tevens gelegen in het binnengebied, vormt het decor van de speelplaats en wordt bereikt via een brug over de speelplaats. Gezien de harde context zochten we naar een maximale vergroening en ontharding van de buitenruimte.
Respectvolle renovatie
Het bestaande gebouw werd volledig gerenoveerd met behoud van de erfgoedkundig waardevolle elementen zoals tegels, trapleuningen, etc.. Alle nieuw toegevoegde elementen werden zorgvuldig afgewogen en geïntegreerd in het bestaande kleuren- en materialenpalet. Het nieuwe compacte volume dat werd toegevoegd op +2 laat een flexibele invulling en verschillende lokaalgroottes toe op korte en op lange termijn. De erkers aan de buitenzijde laten toe om creaties van de leerlingen tentoon te stellen.