Toelichting Namelok - Uit onderzoek bleek dat bezoekers van het Anne Frank Huis enerzijds een plotselinge overgang van geschiedenis naar het heden ervaren, terwijl ze anderzijds de behoefte voelen om na te denken over de impact van Het Achterhuis.

De grote bar van 9 meter lang is een multifunctioneel object in het midden van het café, uitgelijnd met de kolommenrij in het midden van de ruimte. De bar verdeeld de ruimte in twee sferen. Aan de voorkant van de bar is de sfeer dynamisch - hier hebben gehaaste bezoekers de mogelijkheid om wat to-go-producten te kopen voordat ze terugkeren in de drukte van het centrum van Amsterdam.
De achterkant van de bar is veel stiller - bezoekers kunnen genieten van het uitzicht op de Westerkerk, en ontspannen plaatsnemen op verschillende soorten zitmeubilair. Lounge stoelen worden afgewisseld met eettafels en muurbanken om allerlei bezoekers in hun wensen te voorzien.
Ingetogen
Het ingetogen ontwerp past in het verhaal van het Anne Frank Huis. Dat betekent echter niet dat het ontwerp niet uitgesproken kan zijn. Zorgvuldig samengestelde grijze en groene terrazzo verbinden verschillende interieurelementen en vormen zo de basis van het ontwerp. De meterslange stenen voorkant van de toonbalie is gemaakt van een uniek gietsel van donkergroen terrazzo verrijkt met grijze Nederlandse rivierstenen.
Dit terrazzo strekt zich uit in het vloeroppervlak, maar verandert dan in een omgekeerde variant: groen steen in een grijze betonnen basis. De toepassing van veel grote oppervlakken warm eikenhout en verschillende texturen maakt de collage van materialen compleet. Het natuurlijke textiel werd op veel verschillende manieren gebruikt tijdens de schaarste van de naoorlogse periode. De texturen hebben een warme en huiselijke sfeer en communiceren dit subtiel in het ontwerp.

Leonard Freed
In het onderzoek naar de naoorlogse periode van de Joodse geschiedenis in Amsterdam heeft Namelok de foto's uit de serie 'Joden van Amsterdam' van de Amerikaanse fotograaf Leonard Freed gebruikt. Zijn foto's leverden een schat aan verhalen op, die het project een brede historische context en een diepere betekenis hebben gegeven. Het bureau besefte dat het beeld van de naar de toekomst kijkende gemeenschap, die de foto's van Freed oproepen, nog een andere realiteit bevatte die zich niet aan de buitenwereld liet zien: die van de onzichtbare gevoelswereld van het leed en de onderdrukte oorlogsherinneringen, die pas vele jaren later bespreekbaar zouden worden.

Naast het museumcafé is het museum in 2018 grondig aangepast naar het ontwerp van Bierman Henket. Dit ontwerp voor het museumcafé was hier onderdeel van: Bierman Henket is verantwoordelijk geweest voor uitwerking en integratie van dit ontwerp in de overkoepelende transformatie.