Museum für Kommunikation Bern - Kossmann.dejong

Voor de metamorfose van het Museum für Kommunikation in Bern, Zwitserland, ontwierp Kossmann.dejong de nieuwe vaste tentoonstelling. In dit ontwerp wordt het abstracte concept "communicatie" vertaald naar een tentoonstelling die drie verdiepingen beslaat. Hier gaan de bezoekers een relatie aan met elkaar, de tentoonstelling en de speciaal getrainde museummedewerkers die er rondlopen.

Toelichting door Kossmann.dejong

Het Museum für Kommunikation in Bern heeft een totale metamorfose ondergaan. In de nieuwe omvangrijke vaste opstelling die Kossmann.dejong heeft ontworpen, worden bezoekers ondergedompeld in de fascinerende, complexe wereld van de communicatie. De grootste uitdaging was een abstract thema als ‘communicatie’ ruimtelijk te vertalen in een coherente tentoonstelling. Negen kernvragen, zoals ‘Waarom communiceer ik?’ en ‘Welke vaardigheden heb ik nodig om te communiceren?’, vormen het uitgangspunt van het ontwerpconcept. Kossmann.dejong heeft de vragen geclusterd in verschillende thema’s, verdeeld over drie etages van het gebouw.

Museum fur Kommunikation - Kossmann.dejong fotograaf: Thijs Wolzak

Communicatielaboratorium

In het communicatielaboratorium op de begane grond worden bezoekers actief met elkaar in contact gebracht via interactieve exhibits: samen een doolhofpuzzel oplossen, dineren met een wildvreemde of bijvoorbeeld meespelen in een filmscène. De belangrijkste interactieve elementen in het nieuwe museum zijn echter de zogenaamde ‘communicatoren’. Deze speciaal getrainde museummedewerkers zijn expert, gids en acteur ineen, maar vooral ook gewoon mensen, die een relatie aangaan met de bezoeker en communicatie tussen bezoekers onderling stimuleren. Zij stellen uitdagende vragen, vertellen een mop of voeren samen met bezoekers opdrachten uit.

Museum fur Kommunikation - Kossmann.dejong fotograaf: Thijs Wolzak

Wereld van herinneringen

Een etage lager betreden bezoekers de wereld van herinneringen. Uit een centraal geplaatst sculptuur van hersenen ontspruit een wirwar van zenuwdraden gekoppeld aan herinneringsboxjes met films, hands-on elementen en collectie. Hier komen vragen voorbij over wat en waarom we iets onthouden. In de aangrenzende themawereld, vormgegeven als een abstract datacentrum, staat de complexe ontwikkeling van (big) data, privacy, en de schaduwkanten van onze devices centraal. Hier ervaren bezoekers de gevolgen van gemeenschappelijke netwerken en worden ethische vragen over de waarde en schijnbare grenzeloze beschikbaarheid van dataopslag onder de loep genomen.

Museum fur Kommunikation - Kossmann.dejong fotograaf: Thijs Wolzak

Een kijkje in de geschiedenis

Op de onderste verdieping gaan bezoekers op een chronologische reis langs topstukken uit de communicatierevolutie, van postkoets tot drone. Geïntegreerde films en hands-on activiteiten maken bezoekers bewust van de voortdurende veranderingen in communicatiemiddelen en de daarbij gepaard gaande gevoelens van zowel euforie als angst. De tentoonstelling eindigt met een visionaire blik in de toekomst. Op metaforische wijze wordt duidelijk waar de tentoonstelling om draait: ‘It’s all about you, but you are not alone’.

Museum fur Kommunikation - Kossmann.dejong fotograaf: Thijs Wolzak