ARC17 Interieur: Renovatie entreehal ITO toren - Graziosi Progetti

Graziosi Progetti transformeerde de bestaande sobere entreehal van de ITO Toren. Door toepassing van ultratransparant glas in de gevel, spiegels en een verlichte bamboetuin in het interieur worden allerlei bijzondere zichtlijnen mogelijk, van het plein tot diep in het gebouw en visa versa. Het gewaagd contrast tussen eigentijdse en klassiek elementen maakt deze ontvangstruimten een unieke verschijning op de Zuid-as.

Graziosi Progetti transformeerde en moderniseerde de entreehal van de ITO toren (een ontwerp van Toyo Ito uit 2003) aan de Amsterdamse Zuid-as tot een sfeervolle ontvangstruimte en voegde daar een horeca-functie aan toe.

De entreehal opent zich naar de Zuid-as door het gebruik van ultratransparant glas in zowel de gevel als de elegante tourniquets. Door toepassing van glas en spiegels op diverse strategische plekken en een verlichte “binnentuin” ontstaan er interessante zichtlijnen door het gebouw welke tevens het daglicht diep het gebouw binnen dragen en de routing verduidelijken.

De sfeer van de entreehal heeft de allure van een vijf sterren hotellobby door het gebruik van zowel klassieke als eigentijdse elementen. Het meest in het oog springende onderdeel van de lounge is een moderne interpretatie van een klassieke, gewoven “verdure” van zeven bij zeven meter, welke tevens een akoestische functie heeft.

Het meubilair is een mix van design klassiekers aangevuld met moderne tegenhangers, in een kleurrijke mix, die zorgt voor een warme en aangename ambiance

Tegenover de lounge is een horecafunctie gerealiseerd waarin een indrukwekkende, abstracte kastenwand een belangrijk onderdeel van het ontwerp uitmaakt. De kast is door Graziosi Progetti ingevuld met een eclectische, inspirerende kunstcollectie; bestaande uit elementen variërend van Chinees porselein tot designboeken, en van Afrikaanse maskers tot gouden stokstaartjes.

Speciale aandacht is uitgegaan naar de vloer, welke is uitgevoerd in een warm grijze Italiaanse natuursteen die  transformeerd in een zandkleurige natuursteen welke verder in het gebouwontwerp wordt toegepast.

Doe mee aan het speciale marktonderzoek (PROVADA) en ontvang gratis de onderzoeksresultaten. Het thema voor dit onderzoek is: Bruggen bouwen - Hoe overbrugt de vastgoedsector de kloof tussen ambitie en realiteit.