“Het gebouw brengt zijn Nederlandse oorsprong tot uitdrukking door zowel de historische gevelrestauratie en de pragmatische, integrale en functionele ontwerpbenadering van de rest van het project. De Saudische cultuur wordt uitgedrukt in een beperkt aantal accenten in het interieur”, zo laat AAArchitects weten.
beeld: AAARchitects, voor meer tekeningen zie bijgesloten PDF
Entree
De oorspronkelijke entree is verbreed en verhoogt en heeft een voor Nederlandse villa’s typische, licht marmeren vloer. Hier overheen loopt een ‘marmeren tapijt’ met een geabstraheerd diamantpatroon dat de bezoeker vanaf de videwand richting de receptie leidt. Het herkenbaar Arabische patroon komt tevens terug in de plafondverlichting. Gouden elementen en op maatgemaakte hanglampen karakteriseren het trappenhuis.
foto: Peter Tijhuis
Patronen
In de ingetogen eetkamer versieren 99 namen van god de wand. De installaties zijn hier net als in de rest van het gebouw geïntegreerd in het vaste meubilair. In de gebedsruimte zijn met de hand patronen aangebracht op het plafond en de wanden. Vanwege de beperkte hoogte is de traditionele kroonluchter gereduceerd tot kristallen elementen aan het plafond.
foto: Peter Tijhuis
Samenwerking
Het auditorium met 48 plaatsen op de verdieping is geïnspireerd op een Bedouin tent. In gemelamineerde MDF-platen is een arabesk patroon gefreesd. Hiermee zijn zowel wanden als plafond bekleed in een doorlopend geheel met geïntegreerde verlichting. Voor verschillende onderdelen, zoals het tuinontwerp en de symmetrische gordijnen werkte AAArchitects samen met Petra Blaise / Inside Outside.
foto: Peter Tijhuis