Nationaal Muziekkwartier in Enschede door Ector Hoogstad Architecten

In Het Muziekkwartier in Enschede zijn drie muziekzalen onder één dak samengebracht. Poppodium Atak heeft twee popzalen en een café onder zijn hoede, Podium Twente zwaait de scepter over een operazaal met duizend stoelen. In het multifunctionele muziek- en theatercentrum zijn drie zones gemaakt met elk zijn eigen sfeer: een logistieke, een speel- en een publiekszone. Er is gebruik gemaakt van materialen die voor een zintuiglijke ervaring zorgen. Een kunstwerk van Petra Blaisse verbindt alle publieksdelen.

Hoewel de gebruikers tijdens het ontwerpproces voornamelijk bezig waren met hun eigen wensen, is Ector Hoogstad Architecten erin geslaagd om één lijn in het ontwerp van Het Muziekkwartier te krijgen. Die lijn is het duidelijkst zichtbaar in de foyer, een ‘continue maar gedifferentieerde’ ruimte die voor de drie zalen langs loopt. De ruimte is groot, hoog en leeg. Gebogen spanten van gelamineerd hout maken een vloeiende, oplopende vorm mogelijk. De vlakken tussen de spanten zijn opgevuld met zwart strekmetaal, waarboven de verlichting is aangebracht. Door middel van consequente materiaalkeuzes is zowel uitdrukking gegeven aan de verschillende karakters van de gebruikers als een eenheid gesmeed tussen de programmaonderdelen.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 1, 2009, p88-93.