Als een prelude op de geplande ontwikkelingen aan de achterkant van het station is KCAP gevraagd een oplossing voor het plein aan de voorkant aan te dragen. Een simpele optelling van het benodigde oppervlak toonde aan dat het
stationsplein twee keer zo lang moest zijn om alle functies de gewenste ruimte te geven. KCAP heeft het plein opgeknipt in twee delen. Een nieuw compact busstation neemt de oostelijke helft in beslag. Op de westelijke helft hebben de voetgangers, de fietsers en de rijwielen een plek gekregen. Om hier voldoende ruimte te creëren is besloten het maaiveld op te tillen. De boven-wereld is het domein van de voetgangers. Onder dit verhoogde plein ligt de fietsenstalling en loopt een doorgaande fietsroute. Een belangrijk uitgangspunt was dat deze onderwereld een aangename verkeers- en verblijfsruimte moest zijn en niet het karakter van een fietsenkelder mocht hebben.
Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 6, 2007, p74-77.