Fietsenstalling en stationsplein in Groningen door KCAP Architects and Planners

Het stationsplein van Groningen is getransformeerd in een nieuwe stedelijke ruimte. Voor het monumentale station is een verhoogd maaiveld gecreëerd, waardoor voetgangers een verkeersvrije verblijfsruimte hebben gekregen en fietsen uit het zicht worden gestald. De ontwerpbeslissingen en de randvoorwaarden maakten het onmogelijk het concept van KCAP op een conventionele manier om te zetten in een definitief ontwerp. Met behulp van 'swarm intelligence' kon deze complexe opgave worden aangepakt.

Als een prelude op de geplande ontwikkelingen aan de achterkant van het station is KCAP gevraagd een oplossing voor het plein aan de voorkant aan te dragen. Een simpele optelling van het benodigde oppervlak toonde aan dat het

stationsplein twee keer zo lang moest zijn om alle functies de gewenste ruimte te geven. KCAP heeft het plein opgeknipt in twee delen. Een nieuw compact busstation neemt de oostelijke helft in beslag. Op de westelijke helft hebben de voetgangers, de fietsers en de rijwielen een plek gekregen. Om hier voldoende ruimte te creëren is besloten het maaiveld op te tillen. De boven-wereld is het domein van de voetgangers. Onder dit verhoogde plein ligt de fietsenstalling en loopt een doorgaande fietsroute. Een belangrijk uitgangspunt was dat deze onderwereld een aangename verkeers- en verblijfsruimte moest zijn en niet het karakter van een fietsenkelder mocht hebben.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 6, 2007, p74-77.