Schoolinterieur door i29 in Almere

De bezuinigingswoede van de overheid hield het onderwijs jarenlang in een wurggreep. Fusies en een verstikkende uniformiteit van de onderwijslocaties waren het gevolg. Tegelijkertijd werden schoolbesturen geconfronteerd met onderwijskundige veranderingen en didactische vernieuwingen. Nu schaalvergroting nauwelijks nog rendement oplevert, bezinnen zij zich op hun identiteit en op hun positie. Interieurvormgeving blijkt in staat omgevingen te creëren, waarin didactische vernieuwing en identiteitsversterkende elementen kunnen worden ingepast.

Niet alleen nieuwbouw biedt de gelegenheid stil te staan bij de identiteit van een onderwijsinstelling. Steeds vaker worden ontwerpers ingezet om te onderzoeken of er in de bestaande huisvesting ingrepen mogelijk zijn, die een positieve meerwaarde hebben. Het ontwerpbureau i29 werd door scholengemeenschap Het Veer in Almere benaderd met de vraag of ze konden nadenken over een identiteitsversterkend interieur. i29 kreeg deze opdracht na talrijke publicaties over hun ontwerp voor het Caland Lyceum, waarvoor ze de Nederlandse Designprijs voor Interieurontwerp ontvingen.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 07-08, 2006, p86-91.