Met de rode geschubde gevel ligt het gebouw als een gordeldier aan een brede langzaamverkeersroute. De speelse ronde ramen geven het gebouw een autonoom karakter en verraden iets van de functie. De binnenkant contrasteert met de brede gangen en rustige kleuren. De gangen bieden plek aan werkplekken en sluiten aan bij het Dalton-onderwijs. Grote schuifwanden zorgen voor een flexibele indeling van het speellokaal en de aula. De toepassing van hout voor de wanden, een deel van de plafonds en de geïntegreerde kasten, geven het interieur een prettige natuurlijke uitstraling.
De school is energie-neutraal. De dubbele prefab-betonnen gevels en hoge ruimtes doen veel van het werk. Ze zorgen ervoor dat de ruimtes overdag maar langzaam opwarmen, waardoor niet hoeft te worden gekoeld. ’s Nachts geeft het gebouw die warmte weer af aan zijn omgeving. Het sheddak is volledig benut voor PV-panelen. Diepe neggen en veel ramen op het noorden minimaliseren de inval van direct zonlicht. De sheddaken zorgen voor daglicht uit het noorden. Onderdelen uit het oude gebouw worden hergebruikt in de nieuwe school.