blog

Blog – Vier technologietrends in de architectuur

Techniek

Blog – Vier technologietrends in de architectuur
Robotica bij MVSA Architects, beeld Christian Keijsers Fotografie

Door Reijer Pielkenrood – Technieken als Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Artificial Intelligence (AI) zijn steeds meer in opkomst. Het aanbod aan creatieve apps, platforms en apparaten neemt enorm toe en is steeds betaalbaarder. Voor architecten levert dat veel nieuwe mogelijkheden op. In dit artikel wil ik vier trends op technologisch gebied toelichten waarvan we naar mijn mening de komende jaren nog veel zullen horen.

Virtual Reality (VR)

Deze techniek is al heel lang in ontwikkeling en wordt vooral als gadget bij presentaties ingezet. Maar dit is aan het veranderen. Met realtime render software wordt het steeds interessanter om VR ook in het ontwerpproces toe te passen. Waar navigeren door een model op het scherm heel lastig is, kun je met een VR-bril alle hoeken en gaten van het gebouw zien. Lichtinval, materialisering en ruimte zijn daardoor nog beter te beleven.

Een nieuwe trend binnen VR is 3D-schetsen, zoals bijvoorbeeld met Google Tilt brush. Of dit geschikt is voor architecten moet nog blijken, want het bereik en de schaal zijn op dit moment nog beperkt. Ik denk dat het een interessante techniek zal zijn voor meubelontwerpers. Je schetst een driedimensionaal meubel op ware schaal, waar je samen met de opdrachtgever live omheen kunt lopen, de kleuren kunt aanpassen en verschillende vormen kunt testen.

Virtual Reality (VR) bij MVSA Architects, beeld Reijer Pielkenrood

beeld Reijer Pielkenrood

Augmented Reality (AR)

Een andere opkomende techniek is Augmented Reality. Waar VR een volledig digitaal gegenereerde omgevingen creëert, is AR juist een virtueel laagje over de werkelijkheid. Je kunt 3D-modellen in een bestaande omgeving projecteren. De gebruiksvriendelijkheid op een smartphone of tablet maakt het bij uitstek geschikt als communicatiemiddel. Zo kun je samen met de opdrachtgever naar een virtuele maquette op tafel kijken of juist het gebouw in de bestaande situatie projecteren en eromheen lopen.

In combinatie met de Hololens van Microsoft kun je nu vrij eenvoudig je ontwerp in z’n omgeving ontwerpen en analyseren hoe dit beter in zijn context past. AR wordt ook wel mixed-reality genoemd, omdat een virtuele wereld met de werkelijke omgeving wordt vermengd. Dit maakt het wat natuurlijker en geeft ons de mogelijkheid contact te hebben met elkaar, terwijl we wel half in een virtuele wereld staan.

Artificial Intelligence (AI)

Hoewel Stephen Hawking het einde der mensheid heeft voorspeld met de ontwikkeling van Artificial Intelligence, lijkt het een niet te stoppen techniek. Ik denk niet dat AI ontwerpers kan vervangen, maar het ontwerpen van een gebouw of stad is een complex proces met helaas ook veel repetitieve en routinehandelingen. Ik kan me voorstellen dat standaardruimten geautomatiseerd worden, zodat wij architecten onze handen vrij hebben voor de belangrijke ontwerpvraagstukken.

Hoe vaak hoor je wel niet: hadden we maar een database met woningplattegronden en verschillende liftkernoplossingen. Al deze data staan vaak al op de server, maar ernaar zoeken is niet eenvoudig. AI-software kan ongelooflijke hoeveelheden data verzamelen en vergelijken. Als ontwerper krijg je dan specifieke ontwerpoplossingen aangeboden om je verder te helpen in het project.

BIM bij MVSA Architects, beeld Christian Keijsers Fotografie

beeld Christian Keijsers Fotografie

Robotica

Een aantal bureaus in Nederland experimenteert inmiddels met robotarmen. Een robot kan oneindig veel unieke elementen maken en deze in prachtige structuren verwerken. Je kan ze eindeloos bakstenen laten stapelen tot prachtige objecten of hele constructies laten lassen.

De meeste kans zie ik echter in de software die deze robots aanstuurt. Deze is gebaseerd op dezelfde parametrische software die wij als architect ook gebruiken voor het ontwerpen van complexe structuren. Met behulp van deze software kunnen wij nauwkeuriger de gewenste verrichtingen programmeren en beter met fabrikanten samenwerken. Waar wij eerst met een 2D-impressie bij een fabrikant probeerden uit te leggen wat we wilden, kunnen we nu samen in een driedimensionaal model alle mogelijkheden verkennen.

Robotica bij MVSA Architects, beeld Christian Keijsers Fotografie

beeld Christian Keijsers Fotografie

In de praktijk

Bij MVSA Architects werken we met software als Grasshopper en Dynamo om steeds complexere ontwerpen te maken. Tijdens het ontwerpproces zetten we realtime rendersoftware in en maken we gebruik van VR om de ruimten en materialisatie te testen.

In nauwe samenwerking met fabrikanten zoals MBX zoeken we vervolgens naar de beste technische oplossingen. Zij maken voor verschillende van onze projecten gevelelementen van vezelversterkt beton. Onze parametrische modellen worden door hen in de voorbereiding verder uitgewerkt en vervolgens naar een freesrobot gestuurd die unieke mallen maakt waar de elementen in worden gegoten. Door het gebruik van deze technieken zijn we niet meer gebonden aan repetitie van een beperkt aantal elementen, maar kunnen we met een herhaling van unieke elementen ontwerpen maken.

Digimagazine Digitalisering en Robotisering

Dit artikel verscheen in het Digimagazine Digitalisering en Robotisering. Lees nu online >
Nog geen abonnee? Vraag een proefmaand aan en lees de Architect direct.

Reageer op dit artikel