nieuws

Prins Bernhardviaduct Den Haag deels gesloopt voor nieuwe boulevard

Stedenbouw

Prins Bernhardviaduct Den Haag deels gesloopt voor nieuwe boulevard
Zo moet de campusboulevard er uit komen te zien. Beeld Gemeente Den Haag

De helft van het Prins Bernhardviaduct in het centrum van Den Haag wordt gesloopt zo schrijft Omroep West op haar website. Ook het enorme kantorencomplex daarboven – het Terminalgebouw – gaat tegen de vlakte. Daardoor ontstaat ruimte om een nieuwe route aan te leggen op de begane grond, de Campusboulevard. En plek voor vier of vijf nieuwe torens, waarvan de hoogste naast het rijksgebouw bij het Centraal Station komt te staan. Voor dat nieuwe gebouw naast CS geldt geen maximale bouwhoogte. Dus als er een ontwikkelaar komt die hier iets van 160, 170 of 180 meter wil neerzetten, is dat toegestaan.

Dat hebben de Haagse wethouder Saskia Bruines (D66, onderwijs) en Boudewijn Revis (VVD, ruimtelijke ordening vandaag bekendgemaakt. Volgens de bestuurders is het Prins Bernhardviaduct een beetje ingehaald door de tijd. Vanwege het verkeerscirculatieplan in het centrum van Den Haag maken er veel minder auto’s gebruik van. En het neemt wel heel veel plek in beslag. Daarom kan de ene helft – aan de kant van het station en Turfmarkt – vanaf het busplatform richting de stad helemaal worden gesloopt.

Door die drastische ingreep ontstaat veel ruimte in het centrum van Den Haag. Daar wil de gemeente op de begane grond een nieuwe weg aanleggen. Die moet een groen, campus-achtig karakter krijgen. Verder komt er een aantal heel hoge gebouwen, met ruimte voor Rijksambtenaren, verdere uitbreiding van de Universiteit Leiden in Den Haag en culturele instellingen.

Volgens wethouder Revis biedt het slopen van het viaduct ook de kans om de Rivierenbuurt en het centrum beter met elkaar te verbinden. Het oude verkeersviaduct wordt een ‘stedelijke boulevard’, heet het in de plannen. Daarnaast wordt onderzocht of het mogelijk is de Oranjebuitensingel door te trekken.

De Haagse gemeenteraad moet nog wel instemmen met de plannen. Als dat gebeurt, zou al snel kunnen worden begonnen met de sloop van in ieder geval een deel van het viaduct, zodat er plek komt voor het hoogste gebouw in de buurt van CS. Met het Rijk is afgesproken dat het Terminalgebouw – waarin nu nog ambtenaren zitten – pas over drie jaar plat mag.

Lees meer bij de bron: Omroep West>>

Lees ook:

Den Haag tot 180 meter de lucht in met woontorens

Concrete plannen voor hoogbouw in Den Haag

Start bouw Grotiustorens in centrum Den Haag

Mecanoo ontwerpt woontorens The Grace voor Den Haag

Bouwstart woontorens Spuikwartier Den Haag

 

Reageer op dit artikel