nieuws

Bouw Zuidasdok in 2019 van start

Stedenbouw

Bouw Zuidasdok in 2019 van start
Zuidasdok, ontworpen door ZuidPlus Architects – een samenwerking tussen Team V Architectuur, ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Bosch Slabbers. Opdrachtgever: ZuidPlus – een consortium gevormd door Fluor, HOCHTIEF en Heijmans

In 2019 wordt van start gegaan met het project Zuidasdok. Het project is gericht op het verbeteren van de bereikbaar het van de Noordelijke randstad en de Zuidas. ZuidPlus Architecten is verantwoordelijk voor de architectonische uitwerking van het project. Het architectenteam bestaat uit ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Team V Architectuur en Bosch Slabbers Tuin- en Landschapsarchitecten.

Het aantal reizigers zal de komende jaren nog fors toenemen. Station Amsterdam Zuid berhoort tot de snelst groeiende stations van Nederland en kampt nu al met overvolle perrons. Ook loopt tijdens de spits het verkeer vast op de A10 Zuid,  één van de drukste snelwegen van het land.

Om de bereikbaarheid te verbeteren wordt station Amsterdam Zuid vernieuwd en uitgebreid en de A10 Zuid verbreed en deels ondergronds aangelegd. Ook worden de verkeersknooppunten Amstel en De Nieuwe Meer heringericht Verder wordt ook het stationsgebied onder handen genomen, het krijgt een nieuw groene inrichting.

Zuidasdok, ontworpen door ZuidPlus Architects – een samenwerking tussen Team V Architectuur, ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Bosch Slabbers. Opdrachtgever: ZuidPlus - een consortium gevormd door Fluor, HOCHTIEF en Heijmans

Zuidasdok, ontworpen door ZuidPlus Architects – een samenwerking tussen Team V Architectuur, ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Bosch Slabbers. Opdrachtgever: ZuidPlus – een consortium gevormd door Fluor, HOCHTIEF en Heijmans

Zuidas

Het project zal de Zuidas als belangrijk zakencentrum en woon- en winkelgebied verder versterken. De architecten hopen met het aanpakken van het station en stationsgebied ook de barrière die nu door de snelweg en het spoor wordt gevormd te verzachten. Minister van Infrastructuur en Milieu drs. M. Schultz van Haegen: “Met het project Zuidasdok geven we een forse impuls aan de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. De Zuidas kan zich verder ontwikkelen tot toplocatie voor internationale bedrijven, winkels en nieuwe woningen.”

Zuidasdok, ontworpen door ZuidPlus Architects – een samenwerking tussen Team V Architectuur, ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Bosch Slabbers. Opdrachtgever: ZuidPlus - een consortium gevormd door Fluor, HOCHTIEF en Heijmans

Zuidasdok, ontworpen door ZuidPlus Architects – een samenwerking tussen Team V Architectuur, ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Bosch Slabbers. Opdrachtgever: ZuidPlus – een consortium gevormd door Fluor, HOCHTIEF en Heijmans

Planning

De voorbereidende werkzaamheden van het project zijn gestart, en in 2019 start de bouw. De planning is dat Zuidasdok gereed is in 2028. De aanbesteding omvat een contractwaarde van 990 miljoen euro en is hiermee één van de grootste infrastructuurprojecten in Nederland van dit moment. ZuidPlus Architecten is betrokken bij dit project voor de architectonische vormgeving en landschappelijke inpassing van het Zuidasdok. ZuidPlus Architecten bestaat uit ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Team V Architectuur,  en Bosch Slabbers Tuin- en Landschapsarchitecten.

Zuidasdok, ontworpen door ZuidPlus Architects – een samenwerking tussen Team V Architectuur, ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Bosch Slabbers. Opdrachtgever: ZuidPlus - een consortium gevormd door Fluor, HOCHTIEF en Heijmans

Zuidasdok, ontworpen door ZuidPlus Architects – een samenwerking tussen Team V Architectuur, ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Bosch Slabbers. Opdrachtgever: ZuidPlus – een consortium gevormd door Fluor, HOCHTIEF en Heijmans

Het project Zuidasdok is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam. Amsterdam. Rijkswaterstaat treedt op als aanbestedende dienst.

De opdrachtgevers van het project zijn het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en Gemeente Amsterdam.

Foto's

Reageer op dit artikel