blog

Blog – The Motown Movement: Start-up runnen in Detroit

Stedenbouw

Blog – The Motown Movement: Start-up runnen in Detroit
Kinderen uit de buurt bepalen hoe de tuin er uit komt te zien. Beeld The Motown Movement

Door Ida de Boer – Detroit staat bekend om haar unieke mentaliteit, bewogen geschiedenis en extreme weersomstandigheden. Daarmee is het een gedurfde, maar goede startplek voor onze organisatie. Voor het slagen van ons project is echter meer nodig dan kennis over duurzaamheid en een betrokken community. Ook de businesskant van The Motown Movement is van belang. Maar wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een start-up in Detroit?

Twee jaar geleden ging Bob Hendrikx het avontuur aan. Samen met twee vrienden richtte hij The Motown Movement op. Hij legt uit wat de obstakels in een vreemde stad waren toen zij de organisatie destijds oprichtten: “Ons enthousiasme was ontzettend aanstekelijk en krachtig,” aldus Bob. “Maar het gaf ons ook oogkleppen. Hierdoor lieten we onze doelgroep, de lokale Detroiter, soms een beetje buiten beschouwing.”

We doen het samen, of we doen het niet

Ze gingen langs de deuren om uit te leggen wat ze precies van plan waren. Maar het was lastig om in gesprek te komen met deze doelgroep. Uiteindelijk spraken ze iemand:

“Excuses me to bother you sir, we are trying to make a sustainable showcase to…”
“What is sustainable?”
“Uhm. It is a house with innovative technologies, solar panels, that kind of stuff.”
“I got no money for that.”

Les 1 voor de oprichters: ken je doelgroep! Wat hebben ze nodig?

Onze achterban maakt dit project sterk, je kan ze dus nooit uit het oog verliezen. Wat voor de Nederlander heel gewoon is, is voor iemand 6500 kilometer verderop niet vanzelfsprekend. Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid. Zo is de community één van de drie pilaren geworden in onze organisatie. Nu, bijna twee jaar later, runnen we het project nauw samen met de buurt. We doen het samen, of we doen het niet.

Op de Motown HQ in Detroit. Beeld The Motown Movement

Op ons Motown HQ in Detroit. Beeld The Motown Movement

The American Dream

Maar dat is niet het enige waar we moesten bijsturen. De Amerikaanse bedrijfscultuur is bijvoorbeeld anders dan wat wij gewend zijn in Nederland. Over het algemeen leven velen onder het mom van: ‘Business Never Sleeps’. Het is dan ook niet geheel ongebruikelijk om e-mails in het midden van de nacht te krijgen. De negen-tot-vijf-werkmentaliteit is eerder uitzondering dan regel.

Sporten of een netwerkevenement bijwonen? Dat wordt allemaal in de ochtend voor de werkdag ingepland. Zo ben ik meerdere malen om 6 uur opgestaan om een uur later fris en fruitig tussen de netwerkende zakenlui te staan. Tegenwoordig schrik ik er ook niet meer van als mensen hun 64 uur lange werkweek benoemen. Kortom: Amerikanen weten wat hard werken is. Ze zijn gedreven door de ‘American Dream’. Met hard werken kan een krantenjongen zich opwerken tot de president van Amerika: niets is onmogelijk.

Formaliteit vs. Directheid

Een ander onderdeel van de bedrijfscultuur waar we tegenaan liepen is de formaliteit. Amerikanen zijn in de zakenwereld een stuk formeler dan in Nederland. Soms botsen we met onze Nederlandse directheid tegen de Amerikaanse manieren. Ik was gewend om snel tot mijn punt te komen, waardoor ik hier als onbeleefd over kan komen.

Deze Amerikaanse positiviteit brengt voordelen en nadelen met zich mee. Zo lijken mensen hier altijd oprecht geïnteresseerd en heeft hun mate van gastvrijheid ervoor gezorgd dat we ons snel op onze plek voelden in Detroit. Mensen nodigen ons om de haverklap uit om bij ze te komen eten en is er geen Amerikaanse feestdag die we alleen hoeven te vieren. Daarnaast is de vrijwilligerscultuur een stuk breder dan in Nederland. Als wij vertellen over onze verbouwing of onze tuin, bieden ze gelijk hun diensten aan. Veel grote Amerikaanse bedrijven worden ook verplicht gesteld om jaarlijks een X aantal vrijwilligersuren in te vullen, wat een ontzettend goede stimulans is voor projecten als die van ons.

Maar het is soms moeilijk om te begrijpen of Amerikanen echt met je willen samenwerken, of dat ze alleen maar uit beleefdheid hun contactgegevens uitwisselen. Dat heeft nog wel eens voor langdradige bel-middagen gezorgd.

Netwerken bij Nederlands-Amerikaans netwerk koning Charles Ruffolo. Beeld The Motown Movement

Netwerken bij Nederlands-Amerikaans netwerk koning Charles Ruffolo. Beeld The Motown Movement

Business Infrastructuur

Een andere obstakel in een vreemde stad: het bepalen van goede partijen om mee samen te werken. In Nederland is het makkelijker om de ‘business infrastructuur’ te bepalen. Daar zijn we immers onbewust mee opgegroeid.

Maar wie zijn bijvoorbeeld de energieleveranciers en pioniers in de duurzame wereld van Detroit? Gelukkig kom je makkelijk met de Amerikanen in gesprek. Zolang het niet over de politiek gaat, bespreek je al snel waar je naar op zoek bent. En omdat de meeste een fors netwerk hebben, ben je binnen no-time verbonden met de juiste persoon. Zo hebben we onze ramen, het isolatiemateriaal, de warmtepomp en het verwarmingssysteem gedoneerd gekregen van partijen die de strijd tegen klimaatverandering net zo belangrijk vinden als wij.

Chris pitch bij een Rotary club. Beeld The Motown Movement

Chris pitcht bij een Rotary club. Beeld The Motown Movement

Uiteindelijk hebben we al veel lessen geleerd over de klantverificatie, de lange werkdagen, de formaliteit en de businessinfrastructuur. Hiervan neem ik de lessen over de gastvrijheid graag mee naar huis, maar laat ik de 64-uur lange werkweek liever in Detroit. Er staan nog een hele hoop leuke (en minder leuke) lessen op ons te wachten. Maar dat is precies wat het runnen van een start-up in een vreemde stad zo spannend maakt.

Lees verder

 

 

Reageer op dit artikel