blog

Blog – Kom maar op met die Verticale Vinex

Stedenbouw

Blog – Kom maar op met die Verticale Vinex
Compound downtown Shanghai, beeld Joost van den hoek

Door Joost van den Hoek – Hoe en waar in Nederland de komende periode die miljoen nieuwe woningen gebouwd gaan worden weet niemand. Dat de horizontale Vinex, suburbs aan de snelwegafslag, niet herhaald zal worden lijkt iedereen te begrijpen. De simplificatie van het debat tot wel of geen hoogbouw is weinig zinvol: het gaat om het beoogde leef- en woonmilieu.

Zelf zou ik afraden om in het kader van de Hollandse gelijkheids- en spreidingsgedachte elk stadje en dorpje te laten groeien met een paar wijkjes en torentjes, totdat het ‘woon-evenwicht’ weer is bereikt. Ik zou pleiten voor een model waar je ook als gezin comfortabel kunt ontsnappen aan het dogma van tuin en auto. Ik ga nu uitleggen wat ik daarmee bedoel.

Panorama extraordinaire

Ik houd van hoog wonen met zicht op een stedelijk panorama dat zich afhankelijk van weer, seizoen en de cyclus van ochtend, middag, avond, en nacht anders toont. De rust en de stilte van het wonen op hoogte vind ik ook erg prettig.

Het appartementengebouw waar ik in woon, downtown Shanghai, is 37 verdiepingen hoog. Het gebouw is 80 meter breed en 18 meter diep. De wooneenheden zijn gedistribueerd rondom vier liftzones met elk twee liften. In de kelder is een Wellness complex met zwembad. In de lobby is een conciërgedienst, een pakketservice, een kapper en een nagelsalon. Op de tweede verdieping is een groot Japans restaurant.

Eensgezinsappartement

Ik woon met vrouw en dochter in een niet overdreven duur appartement op de 22e verdieping met het oppervlak van een van Hollands rijtjeshuis van circa 160 vierkante meter. Er zijn drie ruime slaapkamers en twee badkamers, een grote woonkamer, een keuken met bijkeuken en berging en twee ruime balkons van zes vierkante meter aan de noordzijde en twaalf vierkante meter aan de westzijde.

Hier is het na een dag hard werken goed toeven. Met de lift ben ik binnen twee minuten beneden in de tuin waar mijn dochter in het weekend altijd met vriendjes en vriendinnetjes speelt.

Concentratie en dichtheid, beeld Joost van den Hoek

beeld Joost van den Hoek

Services included

Het gebouw is onderdeel van een standaard compound met acht min of meer identieke gebouwen. Tussen de gebouwen is een grote gemeenschappelijke autovrije tuin, afgesloten van de straat met hekken en heggen. Onder de tuin bevinden zich over de volledige kavel twee lagen met parkeren en voorzieningen.

Twee van de acht torens zijn hotel- en service-appartementen. Er tussenin bevind zich een mix van huur- en koopwoningen. Het hele complex wordt integraal gemanaged door de hotel operator. De kavel omvat 10 hectare, bebouwd met 2200 wooneenheden, in omvang variërende van 45 tot 180 vierkante meter. De bruto FSI zit iets boven de 4.

Ultra mobiel, ultra comfortabel

Een auto hebben we niet en is ook niet nodig. Op vijf minuten lopen zijn er vier verschillende metrostations en binnen 60 minuten kom ik met het openbaar vervoer overal waar ik wil zijn in de metropoolregio Shanghai (24 miljoen inwoners).

In de directe omgeving zijn er vele honderden restaurants en speciaalzaken langs de straten en in gespecialiseerde malls. Er zijn bijna geen diensten, producten en ervaringen denkbaar waar we niet binnen een handomdraai – op de fiets – toegang toe hebben. Van oogziekenhuis tot houtzagerij en van dronewinkel tot wijnpaleis.

Monografie Architectuur over ‘Wonen in hoge dichtheid’

Monografie Architectuur

Er verrijzen steeds meer hoogbouwprojecten in Nederlandse steden. In deze monografie bespreken we de kansen die deze vorm van verdichting biedt.
Lees meer >

Voorstellingsvermogen

Mijn vrienden en familie die met regelmaat in Shanghai op bezoek komen zeggen vaak: ’Ja, in Nederland kunnen we niet uitleggen wat we in Shanghai zien en ervaren, ze (het Hollandse thuisfront) kunnen het zich gewoon niet voorstellen’. Hierin zit de essentie van het problematische Hollandse verstedelijkingsdebat.

Over belangrijke thema’s zoals metropoolvorming, hoogbouw, goed openbaar vervoer en wonen in hoge dichtheid wordt niet goed gediscussieerd. Deze thema’s worden niet serieus genomen omdat er zowel op individueel als collectief niveau geen ervaring en geen affiniteit mee is. Psychologisch gezien willen mensen meestal alleen maar meer van wat ze al kennen.

Hoogbouw metropool, beeld Joost van den Hoek

beeld Joost van den Hoek

Hoe moet ik het uitleggen?

Misschien kan ik het metropoolgevoel als volgt uitleggen: stel je voor dat alle leuke en goede dingen uit alle Nederlandse steden tegen elkaar worden aangeschoven. Dat je met de fiets binnen tien minuten van het Stratumseind naar De Pijp kan fietsen. Dat je met een paar korte taxiritjes op één middag naar het van Gogh, Boijmans en van Abbe kan. Dat je met drie metrohaltes van Ahoy naar Paradiso komt of van Het Concertgebouw naar De Doelen. Of dat je als student van de TU Delft op de fiets kan gaan solliciteren op de High Tech Campus. Dat je van het Vrijthof naar de Oude Gracht kan lopen.

Maar ook

Dat alle ouderen op loopafstand van medische voorzieningen wonen en allemaal toegang hebben tot een excellent metrosysteem, dat iedereen binnen twee minuten in de supermarkt is. Dat straten altijd levendig en veilig zijn. Maar ook dat je altijd dichtbij een werkgever vindt die je wel wat meer salaris wil betalen, of klanten voor je nieuwe product of ultra gespecialiseerde adviseurs voor moeilijke vraagstukken.

Duurzame Biotoop

De hoogbouwmetropool moet niet begrepen worden als leefomgeving met gebrek aan buitenruimte, groen en wooncomfort, maar juist als biotoop met een overmaat aan duurzame leefmogelijkheden, leefkansen en leefcomfort. Natuurlijk kunnen Aziatische werkelijkheden niet klakkeloos op Nederland worden geprojecteerd.

Toch zou ik er voor pleiten – afgaande op mijn woon-, werk- en leefervaring in Shanghai – om het merendeel van de komende bouwopgave te concentreren in een of twee grote agglomeraties die groter, dichter, gemengder, en gevarieerder worden. En beter ontsloten en verbonden dan wat er nu in Nederland aan stedelijk gebied bestaat rondom Amsterdam, Rotterdam Den Haag en Utrecht.

Kom maar op met die verticale Vinex!

 

 

Reageer op dit artikel