Project

Pop Up Luggage Space (P.U.L.S) door TomDavid Architecten

Geen categorie

Om het aantal passagiers van de cruiseschepen die Rotterdam aanmeren bij de Cruise Terminal Rotterdam beter te kunnen verwerken heeft TomDavid Architecten de Pop Up Luggage Space (P.U.L.S.) met opgetild terras ontworpen. Bijkomend voordeel, het terras biedt een prachtig uitzicht over de Maas en de skyline van Rotterdam.

Pop Up Luggage Space (P.U.L.S) door TomDavid Architecten

Onder projectleiding van het Havenbedrijf Rotterdam, heeft TomDavid Architecten samen met ABT de renovatie en modernisering van de oude vertrekhal van de Holland Amerika Lijn (HAL), de cruiseterminal, onder handen genomen.

 PULS Rotterdam door TomDavid 

De gevel, een belangrijk kenmerk van het monumentale gebouw, moest zoveel mogelijk het originele uiterlijk behouden. Dit is gelukt door het ontwerpen van nieuwe stalen profielen en het aanbrengen van monumentaal glas voorzien van een akoestische folie. Ook het schilderwerk in historische kleuren die refereren aan de jaren vijftig zorgt voor het behoud van het aangezicht van het de gevel. De publiek toegankelijke galerij aan de Maaszijde is voorzien van een nieuwe vloerafwerking waarin door de architecten op een nieuwe gevelverlichting is geïntegreerd. De monumentale bogen zullen voortaan ook ‘s nachts onderdeel zijn van de markante skyline van de Wilhelmina pier.

 PULS Rotterdam door TomDavid 

Bagage

De afhandeling van bagage vormde een belangrijke uitdaging. De bagage van de cruisepassagiers werd afgehandeld in een partytent en daarbij ook nog eens het zicht ontnam op het pand. TomDavid schiep ruimte op de begane grond om zoveel mogelijk bagage intern af te kunnen handelen, en creëerde met een Pop Up Luggage Space (P.U.L.S.) búiten het gebouw nog eens 350 m2 extra variabele ruimte door middel van een opklapbare constructie die alleen ruimte inneemt op moment van gebruik.

 PULS Rotterdam door TomDavid 

De variabele stalen paraplu constructie met maar twee kolommen aan de voorzijde en een vakwerkligger, waardoor een grote overspanning mogelijk is, ontvouwt zich alleen als het nodig is. Wanneer er geen cruiseschip aan de kade ligt, wordt de P.U.L.S. nagenoeg onzichtbaar en is de ruimte op de kade weer vrij publiek toegankelijk. Wat dan overblijft, is een opgetild terras op niveau van Café Rotterdam.

Het terras biedt uitzicht op de rivier en de skyline van Rotterdam en doet tevens dienst als ‘uitzwaaiplatform’. De keuze voor perl-oranje is geïnspireerd door ‘menie’, waarmee staal wordt bewerkt voor het z’n uiteindelijke kleur krijgt. Deze kleur benadrukt de tijdelijkheid van het bouwwerk (tien  jaar), maar geeft in de toegepaste metallic-variant een glossy uitstraling. De P.U.L.S. geeft daarmee kleur aan de door grijstinten gedomineerde Wilhelminapier.

 PULS Rotterdam door TomDavid 

Voor de aanrijdbeveiliging van de kolommen zijn betonnen bolders gemaakt, waar de staalkolommen in staan. De P.U.L.S. werkt als een omgekeerde paraplu. Binnen vier minuten zakken de membraamwanden van zeildoek naar beneden en ontstaat een tijdelijke bagageruimte. Zodra het schip vertrokken is, wordt deze met één druk op de knop weer ingevouwen. ‘s Avonds schijnt er verlichting door het in elkaar gevouwen doek, waardoor het terras van Café Rotterdam op licht lijkt te zweven en een ‘unheimliche’ sfeer ónder het terras voorkomen wordt.

De gehele constructie is bedacht door TomDavid en samen met Poly-Ned verder uitgeëngineerd. Heijmans is verantwoordelijk voor de beton- en staalconstructie.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Wilhelminapier
  • Plaats Rotterdam
  • Projecttitel Pop Up Luggage Space (P.U.L.S) door TomDavid Architecten
  • Projectarchitect(en) Tom van Odijk & David Baars
  • Adviseur installaties ABT Delft en Velp
  • Aannemer Era Contour en Heijmans - Passagiersbrug: Adelte, Spanje
  • Toeleveranciers false
  • Voorlopig ontwerp 27-11-2013
  • Definitief ontwerp 27-11-2013
  • Aanvang bouw 23-07-2015
  • Oplevering 01-06-2015
  • Opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam/Projectleider: Cleo Hupkes-Lenger
  • Ontwerpbureau TomDavid Architecten
Reageer op dit artikel