Project

ARC19: Hyperion Lyceum Amsterdam – ZENBER Architecten

Interieur

ZENBER Architecten ontwerpt een eigenwijze, eigentijdse leeromgeving voor het Hyperion Lyceum. De architectuur van het nieuwe gebouw is groots en speels. ZENBER ontwerpt innovatieve science- en studielabs, groepsruimtes en individuele werkplekken. De wensen van leerlingen en docenten zijn zorgvuldig geïnventariseerd en meegenomen in het interieurontwerp.

Toelichting ZENBER Architecten – Het Hyperion Lyceum is een innovatieve school voor VWO+. Kritisch en rationeel leren denken met oog voor mens en maatschappij staat centraal. Het leerklimaat is open, eigentijds en inspirerend.

Het nieuwe schoolgebouw reflecteert de onderwijsvisie door een opmerkelijke openheid waar tegelijkertijd genoeg te ontdekken valt. Deze mix van open- en beslotenheid stimuleert zowel het individuele werken als het samenwerken. De wensen en voorkeuren van het ontwerpteam, bestaande uit leerlingen, docenten, ouders en andere personeelsleden zijn meegenomen zijn meegenomen in het interieurontwerp.

Beeld ZENBER Architecten

Het interieur is duurzaam ontworpen en bewust eenvoudig gehouden zodat leerlingen en docenten de ruimte pragmatisch en creatief kunnen invullen. De lokalen passen bij de systematiek van het lesgeven. Science- en studielabs hebben een unieke functionele inrichting gekregen: de lokalen zijn groter dan gebruikelijk zodat er gelijktijdig aan verschillende groepen diverse vormen van zowel praktijk-als theorieles kan worden gegeven. Een bijvoorbeeld hiervan is het sciencelab met laboratorium, instructieruimte en ruimte om zowel individueel als in groepen te werken.

Doorgangen in het gebouw zijn niet altijd als gang ontworpen, soms moet er juist een klaslokaal doorkruist worden om een andere plek te ontdekken. Het zoeken naar onverwachte plekken stimuleert interactie tussen leerlingen en docenten.

De indeling is flexibel, zo dienen de brede trappen ook als tribune bij presentaties op het centrale plein. De kantine kan multifunctioneel gebruikt worden voor zowel lunch, studie als evenementen en bijeenkomsten. De openheid wordt onderbroken door ‘Werknestjes’; knusse nisjes voor wie behoefte heeft om samen te werken of zich juist in concentratie af te zonderen.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Badhuiskade 361
  • Plaats Amsterdam
  • Projecttitel Hyperion Lyceum: Eigentijds en eigenwijs onderwijs
  • Projectarchitect(en) Eric Wezenberg
  • Medewerkers Ingrid Heijne, Diederik Mulder
  • Aannemer Bouwgroep Dijkstra Draisma
  • Bouwmanagement ICS adviseurs Amsterdam
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 8900
  • Voorlopig ontwerp 11-2016
  • Definitief ontwerp 06-2017
  • Oplevering 09-2018
  • Opdrachtgever Hyperion Lyceum
  • Ontwerpbureau ZENBER Architecten
Reageer op dit artikel