Project

ARC19: Het Platform / De Nieuwe Stad – Space Encounters

Architectuur

Het Platform is door middel van zeven stalen spanten over de hal heen gebouwd. Deze spanten overspannen ieder vierendertig meter en staan hart op hart ruim veertien meter van elkaar. Constructief is het daarmee meer een brug dan een gebouw. Een typologische cross-over.

Kwaliteit en verbinding zijn kernwaarden voor de ontwikkelingen in De Nieuwe Stad en zo ook voor Het Platform. De wijze waarop de oude loods en het nieuwbouw kantoor elkaar net niet raken en toch in verbinding staan toont zich doordat de kolommen van de nieuwbouw het ritme van de oudbouw volgen. Aan de pleinzijde steekt Het Platform drie meter over de loods door. Op de begane grond ontstaat zo een overdekt entreegebied met ruimte voor fietsparkeerplekken. Op de eerste verdieping is resulteert deze drie meter zone in een genereus balkon. Het is het entreebalkon voor de kantoren en een buiten-werkplek met uitzicht op het bos voor het gebouw. Met een drie meter brede, betonnen trap is deze ruimte verbonden met het plein. De trap nodigt uit. Het balkon heeft een roze stripstalen balustrade. Het grootse, industriële gebaar van het gebouw wordt hier vriendelijk en zacht. Door het balkon en de trap verbindt het kantoor zich met het plein.

Toelichting door architect – Schipper Bosch heeft medio 2017 aan Space Encounters de opdracht voor het ontwerp voor een nieuw kantoorgebouw boven de voormalige Prodent loods in De Nieuwe Stad te Amersfoort gegund. De nieuwbouw ligt aan de zuidkant van het Oliemolenhof. Deze centrale ruimte is het hart van De Nieuwe Stad. Ze is door ZUS vormgegeven als bos, plein en oplaadplaats voor elektrische voertuigen. Typologisch een nieuwe publieke ruimte. Deze vernieuwing in vorm en gebruik is kenmerkend voor De Nieuwe Stad. Met respect voor het verleden wordt er innovatief, duurzaam en eigenzinnig gebouwd aan de toekomst.

De nieuwe kantoorruimte betreft twee verdiepingen die worden toegevoegd op het bestaande pand. De loods is een relatief anoniem gebouw. Kenmerkend is de betonnen cassettegevel waarin de ritmiek van de constructie zichtbaar is. Dat gebouw deed vroeger dienst als loods van de Prodent-fabriek. Momenteel zijn de online supermarkt Picnic en het poppodium FLUOR gevestigd. Ten behoeve van de daglicht toetreding zijn er waar nodig betonnen panelen vervangen door ramen met rode kozijnen.

Om continuïteit van Fluor en Picnic te garanderen tijdens de bouw valt al snel de keuze op het tafelmodel. Doordat de nieuwbouw los over de bestaande hal wordt geconstrueerd in het ontwerpproces de meest heldere en conceptuele keuze. De ambitie om een flexibel indeelbaar, non-conventioneel kantoor te maken, heeft ook op het gebied van bouwmethodiek innovatieve keuzes tot gevolg.

Het Platform is door middel van zeven stalen spanten over de hal heen gebouwd. Deze spanten overspannen ieder vierendertig meter en staan hart op hart ruim veertien meter van elkaar. Constructief is het daarmee meer een brug dan een gebouw. Een typologische cross-over.

De vloeren tussen de spanten zijn Slimline vloeren. Holle vloeren die de grote overspanning kunnen maken en tegelijkertijd de installatie-technische systemen kunnen herbergen. Bovendien vergen de meeste vloersystemen onderstempeling. Dat gaat in dit geval niet en is bij Slimline vloeren ook niet nodig, doordat het systeem gebruik maakt van zelfdragende prefab delen. Door de hijsmomenten nauwkeurig af te stemmen, kunnen de bedrijven in de onderliggende loods de gehele tijd door blijven werken.

Slimline past bij het duurzaamheidsconcept dat De Nieuwe Stad voorstaat: door het lichte gewicht (onder de 300kg/m2) blijkt een aanzienlijke gewichtsbesparing mogelijk op het totale bouwwerk. Zo wordt bespaard op materiaal in de hoofdconstructie én fundering. De prefab Slimline vloer zorgt er bovendien voor dat natte betonwerkzaamheden op de bouw vermeden worden. De hoofdconstructie is snel op te bouwen, wat resulteert in een kortere bouwtijd en minder belasting voor de omgeving.

Kwaliteit en verbinding zijn kernwaarden voor de ontwikkelingen in De Nieuwe Stad en zo ook voor Het Platform. De wijze waarop de oude loods en de nieuwbouw elkaar net niet raken en toch in verbinding staan toont zich doordat de kolommen van de nieuwbouw het ritme van de oudbouw volgen. Aan de pleinzijde steekt Het Platform drie meter over de loods door. Op de begane grond ontstaat zo een overdekt entreegebied met ruimte voor fietsparkeerplekken. Op de eerste verdieping is resulteert deze drie meter zone in een genereus balkon. Het is het entreebalkon voor de kantoren en een buiten-werkplek met uitzicht op het bos voor het gebouw. Met een drie meter brede, betonnen trap is deze ruimte verbonden met het plein. De trap nodigt uit. Het balkon heeft een roze stripstalen balustrade.

Het grootse, industriële gebaar van het gebouw wordt hier vriendelijk en zacht. Door het balkon en de trap verbindt het kantoor zich met het plein. Binnen en buiten.

Op de kopse kanten wordt de maat van het balkon weer voelbaar. Door hier de diepte van het balkon dicht te maken op de tweede verdieping ontstaat er een denkbeeldige verticale lijn die zich doorzet in de oudbouw. Als vanzelfsprekend staat Het Platform over de voormalige loods. Oud en nieuw zijn geïntegreerd, door in het nieuwe gebouw architectonische kenmerken van de ‘onderbuurman’ voort te zetten.

De verbinding tussen oud en nieuw komt ook tot uiting in de afwerking, aan de buitenkant van Het Platform. De wit geglazuurde keramische tegels zijn van oudsher gebruikt in industriële interieurs vanwege de weerbaarheid. Door ze aan de gevel te plaatsen wordt de enorme schaal van het gebouw tactiel en maakt het verbinding met de geschiedenis van de plek. Tegelijkertijd is het een verwijzing naar de super structuren van Superstudio. Het avant-garde architectencollectief dat in de jaren zestig en zeventig het perfecte voorbeeld van de tegencultuur was, in dienst van de vrijheid.

Een ander opvallend detail in de gevel zijn de Platowood Fraké kozijnen. Fraké is een snelgroeiende loofhoutsoort afkomstig uit verantwoord beheerde bossen in West-Afrika. De kozijnen kunnen onbehandeld, dus ongeschilderd worden toegepast. Door het hout als het ware te koken (platoniseren, of hydro-thermische modificatie) is het hout op een duurzame wijze langdurig beschermd tegen invloeden van buiten.
De Nieuwe Stad en dus ook Het Platform is tevens energie- en grondstoffen- neutraal. Er liggen zonnepanelen op het dak, en voor de verwarming is het gebouw aangesloten op een lokaal warmtenet. De warmte wordt hiervoor geproduceerd in een biomassaketel die in de loods is geplaatst. Deze installatie zal warmte leveren voor het hele gebied. Aansluiting op het aardgasnet is daarmee niet meer nodig.
Het interieur staat volledig in dienst van het gebouw. Dezelfde no-nonsense dienstbaarheid. Functionele noodzakelijkheden zijn geclusterd om de maat van de grote kantoorvloeren voelbaar te houden. De boring collection is ingezet om ruimte te maken. Kleurclusters met meubelstukken waarop overleg of ontspanning kan plaatsvinden vullen de tussenruimte op een vanzelfsprekende en frisse wijze.

Het gebouw verbindt het verleden, het heden en de toekomst. In vorm, in materialiteit, in betekenis, in gebruik, in energie. De bomen op het plein geven het gebouw context, zowel op de grond als in de lucht. Deze kwaliteit wordt doorgezet in de patio die qua maat aansluit op de schaal van het gebouw. Het groen van de bomen, de gele kruizen op het plein, de rode kozijnen in de loods, het roze hekwerk en de blauwe lucht. Het witte tegelwerk werkt als een canvas dat alles verbindt.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Oliemolenhof 18a
  • Plaats Amersfoort
  • Projecttitel Het Platform / De Nieuwe Stad
  • Projectarchitect(en) Gijs Baks, Joost Baks, Remi Versteeg, Stijn de Weerd
  • Medewerkers Vincent van Leeuwen, Bram van den Heuvel, Carlos Callejo, Agatha Popieluch, Matilde Scali, Clara Jansen
  • Adviseur constructie Van Rossum Raadgevende Ingenieurs, Amsterdam
  • Adviseur installaties Hiensch Engineering, Amsterdam
  • Adviseur brandveiligheid Bectro Installatietechniek, Amersfoort
  • Aannemer Bouwonderneming van Bekkum, Amersfoort
  • Interieurarchitect Space Encounters, Amsterdam
  • Landschapsarchitect VIC Landscape, Amersfoort
  • Beeldend kunstenaar Grafisch ontwerp: Sanne Beeren, Amsterdam
  • Toeleveranciers VSC Culemborg (steigerwerk), Berkhof Scherpenzeel (sloop- en grondwerk), Facto Geo (uitzetten), Tubex (fundering), Kroes en Roter (betonwerk), Slim line (vloeren), PIB Holland (staalplaat plafonds), van den Brink Staalbouw Barneveld (staalconstructie), Harryvan (gevelkozijnen), Platowood (kozijnhout), Altec (lichtstraat), Krepel (binnendeur), de Weerd (binnendeur afhangen), Boon Edam (tourniquet), Qbiq (binnenpuien), De Ruiter (kozijnen), Dibotherm (tegelwerk gevels), Loos beton (betontreden), JG-Cladding (staalplaten), constructiebedrijf Verlaan Therm (buitentrap), Micro beton (betontredes), Invent Design (buitenverlichting), WV trappen (binnentrappen, hekwerk), de Boer Putten (dakbedekking), Lansink (beglazing), JVE (kitwerk), Wouters (stucwerk, cementdekvloer en metal stud wanden), tegelzettersbedrijf Geurtsen (tegelwerk), PBS (computervloer), Indri (zwaluwstaartvloer), BBK (postkasten), Weerschild (aluminium zetwerk), Ceil con (systeemplafonds), Fire stop (brandwerende betimmeringen), Kasius (schilderwerk), Dokter Interieur bouw (Intereur), Siersema (vloerbedekking), Bectro (W- en E-installaties), Schindler (lift), Lensvelt (meubilair)
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 3.570 m2
  • Netto vloeroppervlakte (m2) 3.025 m2
  • Bruto inhoud 23.395 m3
  • Netto inhoud 19.715 m3
  • Programma Kantoor
  • Voorlopig ontwerp 04-2017
  • Definitief ontwerp 09-2017
  • Aanvang bouw 05-2018
  • Oplevering 07-2019
  • Opdrachtgever Schipper Bosch, Amersfoort
  • Ontwerpbureau Space Encounters, Amsterdam
Reageer op dit artikel