Project

ARC19: Flagshipstore Mercedes-Benz Den Haag – Ibelings van Tilburg architecten

Architectuur

Wie in het voorjaar van 2019 op de A4 langs het Forepark in Den Haag rijdt, zal niet naast de compleet vernieuwde flagshipstore van Mercedes-Benz kunnen kijken. Het bestaande gebouw – in 1999 ontworpen door architectenbureau Van der Valk – is vanaf de zomer van 2017 ingrijpend aangepast om zowel functioneel als qua uitstraling invulling te geven aan het nieuwe store concept van Mercedes-Benz en het moederbedrijf Daimler AG.

Toelichting Ibelings van Tilburg architecten – De verkoop en het onderhoud van grote vrachtwagens is verhuisd naar een andere locatie, terwijl de werkplaatsen opnieuw zijn ingericht. Hierdoor is ruimte ontstaan voor een uitnodigende showroom, direct aan de opgang van het terrein en goed zichtbaar vanaf de openbare weg. Een nieuwe glazen showcase van vier verdiepingen over de hele breedte van het pand vormt een opvallende blikvanger langs de snelweg.

Merced Benz Den Haag Ibelings van Tilburg architecten Beeld Ronald Tilleman

Beeld Ronald Tilleman

De entree voor klanten is volledig vernieuwd, met een nieuwe showroom op drie niveaus. Een volledig glazen pui rondom zorgt binnen voor veel licht en geeft bezoekers die het terrein oprijden meteen een aantrekkelijke blik op de showroom. Wat direct opvalt, is de riante luie trap met aangrenzende helling, die ook vanaf buiten duidelijk zichtbaar is. De trap en helling vormen een visueel aantrekkelijke verbinding tussen de begane grond en de eerste verdieping waar het AMG-center is gehuisvest. Een tweede luie trap met hellingbaan leidt omhoog naar de showroom voor tweedehands modellen. De verdiepingen worden bovendien verbonden door een direct in het oog springende glazen lift. Op de begane grond, onder de AMG-vloer, bevinden zich lange doorlopende beeldschermen voor digitale productpresentaties en is plaats ingeruimd voor exclusieve ruimten voor aflevering van auto’s aan klanten. Alle vloeren in de showrooms zijn afgewerkt met Stone Carpet in de tinten zwart en donkergrijs, een materiaal dat associaties oproept met asfalt.

Blikvanger langs de snelweg

Naar de snelweg toe toont het gebouw een vier lagen hoge showcase over de volledige breedte van het pand. Hierin kunnen 44 auto’s worden gepresenteerd aan de langsrijdende automobilisten. De verdiepingen van deze markante etalage worden ontsloten door een autolift waarop het logo van Mercedes een prominente plek heeft gekregen. Om de auto’s zo goed mogelijk te kunnen zien, is de showcase zeer transparant uitgevoerd met glas dat een minimale reflectie geeft. Om de transparantie verder te versterken zijn de glazen panelen van 5,1 x 2,5 meter kozijn-loos bevestigd.

Mercedes Benz Den Haag Ibelings van Tilburg architecten Beeld Ronald Tilleman

Beeld Ronald Tilleman

Verbindend dak

De verschillende gebouwdelen zijn met elkaar verbonden door één gezamenlijk dak, dat rondom een overstek heeft van 6,5 meter. Deze dakrand vormt als het ware een kraag rond het hele gebouw en geeft het een geheel nieuw uiterlijk. Het dak wordt afgewerkt met een aluminium luifelrand met afgeronde hoeken in een zilver metallic kleur, die het licht mooi reflecteert. Boven de entree naar de showroom en werkplaatsen komt het dak ruim 22 meter naar voren waardoor een comfortabele en beschutte plek voor klanten is ontstaan als ze hun auto komen afleveren of ophalen.

Het terrein rondom het gebouw is heringericht met aan de lange zijden van het pand ruimte voor beplanting en bomen. Samen met een lage haag rondom het terrein en een voorrijstraat naar de showroom en werkplaatsen vormt dit geheel een uitnodigende klantvriendelijke entree.

Introductie van nieuwe huisstijl in Nederland

Het ontwerp voor de nieuwe flagshipstore is in nauw overleg met Mercedes-Benz en moederbedrijf Daimler AG tot stand gekomen, mede om te zorgen dat de nieuwe corporate identity van het bedrijf, Markenauftritt Retail (MAR) 2020, volledig tot zijn recht komt in het nieuwe gebouw. Het project vormt de pilot voor de uitrol van deze nieuwe huisstijl in Nederland.

Het interieur van de showroom is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Duitse Bureau Graft en Buro Loods uit Amsterdam.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Donau 42
  • Plaats Den Haag
  • Projecttitel ARC19: Flagshipstore Mercedes-Benz Den Haag - Ibelings van Tilburg architecten
  • Projectarchitect(en) Marc Ibelings
  • Medewerkers Tim Schuijt, Aat van Tilburg, Jeroen Haars
  • Adviseur constructie Broersma, Den Haag
  • Adviseur installaties DWA, Bodegraven
  • Adviseur brandveiligheid EFPC, Utrecht
  • Aannemer Van Mierlo, Maasdijk
  • Interieurarchitect Interieur: Ibelings van Tilburg architecten i.s.m. Buro Loods, Amsterdam
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) Oorspronkelijke gebouw : 12.793 m2 bvo Nieuwe gebouw : 14.570 m2 bvo
  • Aanvang bouw december 2017
  • Oplevering mei 2019
  • Opdrachtgever Mercedes-Benz Dealer Bedrijven, Den Haag
  • Ontwerpbureau Ibelings van Tilburg architecten
  • Projectmanagement Royal HaskoningDHV
  • Bouwkundig tekenwerk LMV bouw+kundig adviesbureau, Capelle a/d IJssel
  • MAR 2020 Concept GRAFT, Berlijn DE
Reageer op dit artikel