Project

ARC18: P+R Driebergen-Zeist – Groosman

Architectuur

Voor de herontwikkeling van stationsgebied Driebergen-Zeist hebben wij de eerste energie neutrale parkeergarage van Nederland ontworpen met een hoog comfort- en veiligheidsniveau.

toelichting door Groosman

Onderdeel van de ingrijpende herstructurering die stationsgebied Driebergen-Zeist ondergaat, is een nieuwe P+R-garage voor 582 auto’s.

Om de nieuwe P+R zorgvuldig in te passen in de natuurlijke omgeving is gekozen voor de toepassing van natuurlijke materialen en is de massa zo klein mogelijk gehouden. Door zijn ronde vormen voegt de parkeergarage zich perfect in de nieuwe stationsomgeving van Driebergen-Zeist. Het gebruik van ronde hoeken en houten bekleding zorgt voor een zachtere uitstraling.

Belangrijk uitgangspunt bij de vormgeving van de parkeergarage was de beperking van de bouwhoogte. De maximale toegestande hoogte was namelijk 21 meter, de hoogte van de omliggende bomen. Dankzij het compacte parkeersysteem is het gebouw met vijf lagen ruim onder deze grens gebleven.

De voetgangersentree is duidelijk herkenbaar doordat ze los is geplaatst en heeft een optopping gekregen. Deze vormt een echte blikvanger vanaf het station! De in- en uitrit is dankzij een inham in het volume eveneens een goed zichtbare en tevens logische, bereikbare en zichtbare plek.
Aan de Odijkerweg heeft het gebouw juist een setback om het volume beter aan te laten sluiten bij de woonstraat. Vanaf hier loopt de massa trapsgewijs op wat versterkt wordt door de oplopende plint.

Speciale aandacht is uitgegaan naar de vormgeving van het hoofdtrappenhuis. Deze heeft een directe visuele verbinding met het station, maar moet bij binnenkomst ook een welkomsgevoel geven. De hal refereert naar de verschillende landhuizen in de omgeving, die doorgaans van een grote doorgaande bordestrap voorzien zijn. Het karakteristieke spel van houten lamellen in de gevel is doorgetrokken in het interieur. De entree is overzichtelijk, transparant en herkenbaar en breekt met de schaal van de achterliggende massa.

Door veel licht en ruimte te creëren en het gebouw te voorzien van een herkenbaar bewegwijzering en een logische routing voor zowel automobilist als voetganger is een veilige, gebruiksvriendelijke en comfortabele parkeergarage ontstaan. De basis ligt bij de postionering van de hellingbanen en het feit dat men tegen de klok in draait. Hierdoor is er nooit sprake van kruisend in- en uitrijdend verkeer en ontstaat er een overzichtelijke rondrijcircuit.

De parkeergarage is opgebouwd uit duurzame onderhoudsarme materialen die op een natuurlijk manier verouderen, zonder afbreuk te doen aan de esthetische kwaliteit. In het ontwerp zijn twee gevelconcepten verenigd. De plint is uitgevoerd met schanskorven en gaashek met begroeiing. Het overige deel is uitgevoerd in lariks lamellen. De houten delen worden op diverse plekken afgewisseld met smalle glasruiten, waarbij aan de buitenzijde openstaande luiken zijn gepositioneerd, om de schaal van het gebouw te breken.

Het ontwikkelde installatie-energieconcept zal, op basis van normaal gebruik over het gehele jaar gezien, evenveel energie opwekken als dat het verbruikt. Een belangrijke energie- en kostenbesparing is bereikt middels natuurlijke ventilatie van de parkeergarage. De resterende energievraag wordt middels zonnepanelen op het dak opgewekt. Hierdoor is de eerste CO2- en energieneutrale parkeergarage van Nederland gerealiseerd!

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Stationsweg 1
  • Plaats Driebergen-RIjsenburg
  • Projecttitel P+R Driebergen-Zeist
  • Projectarchitect(en) Mark Siebers
  • Medewerkers Lars Rutten
  • Aannemer Aan de Stegge / Continental Car Parks, Twello
  • Programma parkeren
  • Opdrachtgever NS Stations
  • Ontwerpbureau Groosman, Rotterdam

Locatie

Reageer op dit artikel