Alles over Van der Vlugt & Claus

Museum voor Moderne Kunst, Frankfurt, 1983-91. Op de punt van het gebouw staan sculpturale toevoegingen die benadrukken dat het hier om een cultusgebouw gaat.
Foto: Van der Vlugt & Claus
1990-1999

Museum für Moderne Kunst in Frankfurt am Main door Hans Hollein

Bart Lootsma - Na jaren van schijnbare windstilte werden van de Oostenrijkse architect Hans Hollein kort na elkaar maar liefst drie grote gebouwen opgeleverd: het multifunctionele Haas-Haus en een school in Wenen en in Frankfurt het Museum voor Moderne Kunst. In alle drie gevallen gaat het om gebouwen met een uitgebreid en ingewikkeld programma op een complexe locatie die eigenlijk te klein is. Hollein heeft die problematiek zichtbaar als uitdaging opgevat en hij heeft met een bijna onnavolgbare virtuositeit op alle niveaus de complexiteit tot kwaliteit willen verheffen. Bovendien heeft hij geprobeerd om alle thema's die hij in zijn oeuvre heeft uitgewerkt -het gebouw in het landschap en de verhouding tot de genius loei, de cultus, de architectuur als communicatiemedium- met elkaar in synthese te brengen. Holleins laatste gebouwen zijn ware lessen in architectuur, 'Gesamtkunstwerke' die tot in het kleinste detail zijn bedacht en doordacht. Dat ze daardoor vaak een bepaalde mate van ontspannenheid en vanzelfsprekendheid missen en vooral vaak de emotie ontbreekt die bij echt grote architectuur hoort is jammer, maar doet niets af aan de kwaliteit van deze gebouwen, die als altijd bij Hollein in de eerste plaats gebouwde manifesten zijn.

Het paviljoen van Coop Himmelblau in gesloten toestand. Foto Pinkster en Tahl
Bernard Tschumi

Videopaviljoens "What a Wonderful World" in Groningen

Door Jos Roodbol - In Groningen bevinden zich op dit moment een vijftal door Coop Himmelblau, Peter Eisenman, Bernard Tschumi, Zaha Hadid en Rem Koolhaas ontworpen paviljoens waarin muziekvideo's worden vertoond. Het Groninger Museum wilde de videoclips uit de huiskamer halen en ging op zoek naar een nieuw gebouwtype. Aan vijf internationaal bekende architecten werd opdracht gegeven speciale paviljoens te ontwerpen, die nog te zien zijn in het kader van de manifestatie 'What a wonderful world'. 1 Of het medium zich hiertoe leent vraagt Jos Roodbol zich af.

Axonometire met voor- en achteraanzicht, situatie en ontsluiting van de woningen.
1990-1999

Woongebouw Checkpoint Charlie in Berlijn door OMA

Door Liesbeth Melis - Op dit moment naderen in Berlijn de laatste IBA-projecten hun voltooiing. Eén daarvan is een woningbouwproject met voorzieningen voor de geallieerden, ontworpen door OMA (Londen), vlak bij de grensovergang Checkpoint Charlie in de Südliche Friedrichstadt. Niet alleen gaf OMA met dit plan een duidelijk kritisch antwoord op de reconstructie van de stad zoals Kleihues zich die voorstelde, maar nam zij als een van de weinige IBA-deelnemers het bestaan van de muur op een vanzelfsprekende wijze op in het plan. Ook als Oost- en West-Berlijn herenigd worden en de muur verdwenen is dan ligt een van de kwaliteiten van dit woningbouwproject in het feit dat hieraan een stuk twintigste-eeuwse geschiedenis afleesbaar is.

Arbeidsbureau in Almere, ontworpen door Hans Tupker. Door een extra verdieping toe te voegen wordt de straatwand gecontinueerd, (foto Van der Vlugt & Claus)
1990-1999

Arbeidsbureau in Almere door Hans Tupker

Door Liesbeth Melis - Direct achter de Grote Markt in Almere-Stad staat sinds kort een bescheiden, maar zorgvuldig ontworpen arbeidsbureau, dat in opdracht van de Rijksgebouwendienst is gerealiseerd. Het valt op vanwege de terracotta kleur van de bovenbouw, die sterk contrasteert met de belendende percelen, uitgevoerd in grijsgele en donkerrode steen. De ontwerper, Hans Tupker, koos nadrukkelijk voor deze extra verdieping en deze opvallende kleurstelling om het te kunnen laten concurreren met de omgeving.