Alles over Sjoerd Soeters

Kasteel Oeverhuyze door Sjoerd Soeters (2023). Beeld David Meulenbeld
Review

9 eigentijdse kastelen door Kaan, Michael Graves, Jo Crepain, Sjoerd Soeters en andere architecten

'De weidsheid van het gebied vroeg naar ons idee naar hoge, statige kastelen.' In 1995 bedacht Sjoerd Soeters samen met Paul van Beek het plan voor Haverleij. Bijna 25 jaar na datum is het idee verwezenlijkt. Den Bosch is negen nieuwbouwkastelen en één slot rijker. Onder anderen de architecten Michael Graves, Kees Kaan en Jo Crépain droegen met hun kasteelontwerpen bij aan dit woeste plan.

Hilde de Haan
Architectuur

Critica Hilde de Haan (1949-2021) bracht gebouwen tot leven

De vorige week overleden Hilde de Haan wist in haar kritieken gebouwen tot leven te brengen. Met haar aandacht voor materialisatie was ze haar tijd vooruit. Zij leefde voor de architectuur. Haar monografie over Jan de Jong vormt de indrukwekkende bekroning hiervan.

Beeld KAW
Cody Hochstenbach

Recht op betaalbaar wonen opnieuw centraal

Door Harm Tilman - Terwijl de woningbouwproductie inzakt en steeds minder bouwvergunningen worden afgegeven, gaat de vraag naar woningen door het dak. Aan de ruimte die nodig is voor woningbouw, kan het niet liggen. In het woonbeleid zou het recht op betaalbaar wonen weer centraal moeten staan.

Stadhuis Zaanstrad door Sjoerd Soeters
Binnenstedelijk bouwen

Sjoerd Soeters stopt als supervisor Zaanstad

Na zo'n twintig jaar neemt de gemeente Zaanstad afscheid van stedenbouwkundig ontwerper Sjoerd Soeters. Soeters begon in 2000 als masterplanner van het stadsvernieuwingsprogramma Inverdan. Hiermee is Soeters de geestelijk vader van het compleet vernieuwde stadscentrum.

Circustheater Zandvoort door Sjoerd Soeters
1990-1999

Circustheater Zandvoort door Sjoerd Soeters

Door Bart Lootsma - Circus Zandvoort is het ultieme postmodernistische gebouw in Nederland. Het is ontworpen door onze enige echte postmodernistische architect, Sjoerd Soeters, die daarmee zijn meest fantastische gebouw tot nu toe aflevert: sterk als beeld, virtuoos qua ruimtelijkheid en technisch van hoog niveau. Circus Zandvoort is niet alleen postmodernistisch in stijl, maar ook typisch postmodern wat het programma aangaat. Het programma is immers zowel een antwoord op de toegenomen eisen van de verwende hedendaagse toerist als op de teruglopende belangstelling voor reizende kermissen en circussen. Het is een poor-man's casino, opgebouwd rond gokautomaten en videospelletjes. Eigenlijk zou het gebouw onmiddellijk op de monumentenlijst geplaatst moeten worden. Zo trefzeker als het is, het wordt gerealiseerd op het moment dat het postmodernisme in de architectuur eigenlijk over zijn hoogtepunt heen is. Daarom geeft het gebouw ook aanleiding tot een aantal vragen daarover.

Recent verschenen