Alles over Postmodernisme

Guardianenhof in Den Bosch door Wilco Meeuwis. Links vlak na oplevering in 1999. Beeld Bouwhuijsen. Rechts huidige situatie. Beeld Arjan den Boer
Achtergrond

De sprookjesarchitectuur van het Guardianenhof in Den Bosch door Wilco Meeuwis

De kwalificatie 'Efteling-bouwsel' was lange tijd het grootste verwijt dat een architect kon krijgen. Toch schiep het postmodernisme, dat pas in de jaren negentig doorbrak in Nederland, ruimte voor meer fantasie in de bouw. Een eigenzinnige architect die daarvan profiteerde was Wilco Meeuwis. Zijn Efteling Hotel uit 1992 was nog pure pretparkarchitectuur, maar de Guardianenhof (1999) staat in de echte wereld en past perfect bij de warmte en kleinschaligheid van de Bossche binnenstad.

Het bedrijfsgebouw van Lumiance met een zorgvuldig ingericht voorterrein - Beeld Archiphoto
1980-1989

Bedrijfsgebouw Lumiance in Haarlem door Mart van Schijndel

Een goede relatie tussen opdrachtgever en architect heeft geleid tot een opvallend en verzorgd bedrijfsgebouw. Opdrachtgever H..J. Swaak, directeur van de verlichtingsindustrie Lumiance b.v., heeft in Mart van Schijndel een architect gevonden, die optimaal in staat was gestalte te geven aan de bedrijfscultuur. Het resultaat is een modieus gebouw voor een eigentijds bedrijf. Een gebouw voor een bedrijf waarin veel aandacht besteed wordt aan de toepassing van nieuwe technieken, aan een perfecte afwerking, een verzorgde vormgeving en aan optimale werkomstandigheden.

Aymonino stelt met dit ontwerp voor het Guggenheim-museum teleur.
1980-1989

Architectuurbiennale Venetië 1985 - In de nadagen van het postmodernisme

Tot 29 september kan in Venetië nog de architectuurbiennale bezocht worden; een groots opgezette tentoonstelling waar zo'n 550 ontwerpen te zien zijn, gesitueerd op tien verschillende locaties in en nabij Venetië. Het grote verschil met de invloedrijke Biennale van 1980 is, dat deze keer een duidelijk theoretisch thema ontbreekt. 1 De eerste Biennale was erop gericht om in diverse toonaarden de schoonheden van het postmodernisme te bezingen. Nu weten de deelnemers wel dat zowel het heden als verleden onontkoombaar zijn, wat een zekere gelatenheid lijkt te veroorzaken. Het postmodernisme heeft de weg vrij gemaakt voor een grote differentiatie in opvattingen, waardoor het overbodig geworden is om anderen te overtuigen middels extreme ontwerpen. Op het eerste gezicht is de Biennale van '85 daardoor minder spectaculair, maar of de gemiddelde ontwerpkwaliteit zoveel lager ligt blijft door de gekozen opzet voorlopig nog een vraag.

Gianbattista Piranesi inspireerde zowel het begin van het historisme als dat van het classicisme en de romantiek. Dit is de illustratie van het titelblad van zijn werk 'Le Antichita romance'.
1980-1989

Het avontuur van de ideeën - Bevestiging van het Postmodernisme

De eerdergenoemde tentoonstelling had als ondertitel 'Architektur und Philosophie seit der industriellen Revolution'. Daarvan is vooral het filosofische aspect moeilijk te visualiseren en te populariseren. Dat lukt eigenlijk alleen maar door te proberen om een idee uit te drukken middels de keuze, volgorde en wijze van exposeren van de tentoongestelde objecten, wat dan ook op

Recent verschenen