Alles over Cees Dam

Architectuur Biënnale Venetië - Beeld Harm Tilman

Architectuur Biënnale Venetië - Freespace en andere vragen

Door Harm Tilman - De Biënnale van dit jaar heeft als thema 'Freespace' en is een oase van rust vergeleken met de vorige activistische tentoonstelling van Aravena die architecten opriep de strijd aan te gaan. Maar wat wil 'Freespace' ons vertellen?

Het ’eigen gezicht’ van een programmatische Januskop - Piet Rook

Stopera Amsterdam door Holzbauer en Dam

Door Dirk Jan Postel - Rondom de opening van het Amsterdamse Muziektheater is er uitgebreid gejubeld en getreurd. Heel Nederland weet dat de hoofdstad een opera heeft waar, als een onechte Siamese tweeling, nog een stadhuis bij komt. Mooi of lelijk: iedereen heeft er een mening over. Wat nog ontbrak was een nauwgezette analyse van het gebouw. Die wordt hierbij gegeven door Dirkjan Postel. Heel precies wordt beschreven hoe het complex in elkaar zit, op welke uitgangspunten het berust en in hoeverre die uitgangspunten hulp of hindernis zijn geweest ten aanzien van het resultaat.

Gezicht op het Muziektheater met links de entree en
achter de met marmer beklede schermen de foyer - Beeld P.A.C. Rook

Stopera Amsterdam door Holzbauer en Dam

Door Donald van Dansik - De plannen voor de Stopera hebben plaats gemaakt voor het gerealiseerde Muziektheater. Het is groot en neemt een relatief groot deel van het cultuurbudget in beslag. Groot genoeg om jaren met al dan niet vrolijke verbetenheid tegenaan te schoppen. Actiegroepen en vele andere acteurs op het toneel van verzet en politieke besluitvorming wisselden elkaar af. De architect bleef. Het is niet in de laatste plaats een verdienste van de beminnelijke Holzbauer dat er een Muziektheater in de hoofdstad staat. Holzbauer en Dam trokken hun register open en overstralen aldus de zwakkere aspecten. De laatste protestanten likken nostalgisch de bijna vergeten wonden. Pragmatisme overheerst, de opera is open. Wat staat daar nu aan de Amstel? Donald van Dansik en Dirk Jan Postel gingen samen met fotograaf Piet Rook op pad. In 'theater als alibi' wordt de grote lijn uiteengezet, terwijl 'een gewoon gebouw' de details beschrijft.

Recent verschenen