artikel

SELECT Boren tussen de bedrijven door

Interieur

SELECT Boren tussen de bedrijven door
Royal Opera House London – Stanton Williams, Studio Linse. beeld Luke Hayes

Door Afke Laarakker – Tijdens de drie jaar durende renovatie van de Royal Opera House zijn 996 voorstellingen gegeven. Architect Stanton Williams en opdrachtgever vertellen dat niet één is afgeblazen of overlast heeft ondervonden van de verbouwing. Ook de repetities in de studio direct grenzend aan de foyer die grondig is herbouwd gingen gewoon door.

De eis voor een hindervrije verbouwing vroeg om een buitengewoon precieze planning. “Bij de opera ligt het volledige programma drie tot vier jaar van tevoren vast,” vertelt Alan Stanton van Stanton Williams. “Toen we in 2015 vroegen wanneer we lawaai mochten maken, was bij wijze van spreken het antwoord: over drie jaar op woensdagmiddag.” De bouw is tussen de operaplanning doorgeweven.

Omdat verrassingen uit den boze waren was architect Tom Shell, twee jaar lang gestationeerd op de bouwplaats. Hij is partner bij Stanton Williams. Iedere ochtend nam Shell met de aannemer en opdrachtgever de werkzaamheden van de dag door. Portiers lichtten de operabezoekers bij binnenkomst in over veranderingen, wanneer bijvoorbeeld een trap tijdelijk was afgesloten, of de toiletten verplaats.

Royal Opera House London - Stanton Williams, Studio Linse. beeld Luke Hayes

beeld Luke Hayes

Glazen gevel

De werkzaamheden waren er niet minder ingrijpend om. Aan de straat naast de hoofdentree is de gevel op beganegrondniveau naar voren verplaatst. Oorspronkelijke functioneerde de gevel grotendeels als afvoer van het ventilatiesysteem, maar door een nieuwe efficiëntere techniek is een veel kleinere afvoer mogelijk. In de gevel kwam daardoor ruimte voor daglichttoetreding en een extra entree.

Om de gevel te verplaatsen en transparant te maken, moesten wel drie grote betonnen kolommen aan de kant. Deze droegen de hoge glazen hal op de eerste verdieping . “Om de glazen constructie niet te beschadigen mocht de gevel niet meer dan twee centimeter bewegen,” vertelt Shell, “we hebben de verschuiving zelfs weten te beperken tot tweeënhalve millimeter.”

De operatie waarbij de kolommen zijn verwijderd duurde drie weken. Eerst zijn aan elke kolom vier stalen kolommen bevestigd. Vervolgens is het bovenste stuk van het beton afgezaagd. Het staal nam tijdelijk het gewicht over, terwijl een vakwerkligger onder de gevel werd geschoven en opgekrikt tot de juiste hoogte.

 

Akoestiek

Stanton vertelt de hoge eisen aan op overlast het ontwerp nauwelijks beïnvloed heeft. Alleen een nieuwe balletstudio op de bovenste verdieping, boven de bestaande repetitieruimten, is niet uitgevoerd omdat de overlast van de bouw te groot zou zijn geweest. Wel is in de afwerking en detaillering van het hele ontwerp het belang van akoestiek en goed geluid te zien.

Zo is de Linbury foyer in grootte verdubbelt: een vide verbindt twee verdiepingen met elkaar. De ruimte wordt regelmatig bezocht door schoolklassen; de foyer is ook een informele zaal voor kleine optredens. Wanden en plafonds zijn daarom bekleed met panelen van houten latten die dankzij het reliëf de akoestiek regelen.

Royal Opera House London - Stanton Williams, Studio Linse. beeld Hufton Crow

beeld Hufton Crow

En ook in het door Studio Linse ontworpen restaurant en foyer op de vijfde verdieping speelt de wens voor goede akoestiek door. Op de vloer ligt tapijt. Het lijkt even onpraktisch als Brits, maar in de vloerbedekking verstommen schuivende stoelpoten. “Ze redeneren hier: je kunt het na een jaar gewoon vervangen,” vertelt Paul Linse van Studio Linse, “eerst moest ik er niets van weten, maar inmiddels heb ik het zelf voor een project voorgesteld.”

Royal Opera House London - Stanton Williams, Studio Linse. beeld Luke Hayes

beeld Luke Hayes

Linbury theater

De kleine zaal, het Linbury theater, is gerenoveerd. De ruimte bevindt zich in een betonnen doos, die ooit tijdens de grote verbouwing in de jaren 90 als parkeergarage was bedoelt. De akoestiek van de ruimte was daardoor ongeschikt voor de grote variatie aan muziekstijlen in de zaal. Koorzang klinkt mooier met een lange nagalm. Bovendien hebben de zangers ‘feedback’ nodig van de zaal.

Stanton Williams ontwikkelde in samenwerking met theatertechnici van Charcoalblue balkons en stoelen die het geluid weerkaatsen en verstrooien. Maar, de seconde die dit opleverde was niet voldoende voor alle voorstellingen, daarom is een elektronisch systeem toegevoegd. Microfoons nemen het geluid op en door de speakers klinkt het min of meer simultaan met een galm die naar wens is verlengd.

Royal Opera House London - Stanton Williams, Studio Linse. beeld Luke Hayes

beeld Luke Hayes

Projectgegevens

Opdrachtgever: Royal Opera House Architect: Stanton Williams Interieurarchitect Restaurant: Studio Linse Interieurarchitect Winkel: Drinkall Dean Project Manager: Equals Consulting Cost Consultant: Gardiner & Theobald Bouwmanager: Rise Level 5, Retail & Clore Contractor: 3 Interiors Lichtontwerp: Studio Fractal Signing: Endpoint Installatieadviseur: Arup Bouwkundig ingenieur: Arup | Robert Bird Group* Adviseur akoestiek: Arup Acoustics Adviseur bouwveiligheid: Arup Fire Adviseur menigtecontrole : Arup Adviseur theater: Charcoalblue

Gerelateerde berichten

 

Reageer op dit artikel