artikel

De impact van Alibaba

Interieur

De impact van Alibaba

Door Afke Laarakker – Negen alumni van de Design Academy Eindhoven presenteren werk over e-commerce platform Alibaba op de Design Week in Milaan. Het onderzoek van de ontwerpers focust op de operationele modellen die het platform gebruikt en de impact die het tot stand gekomen netwerk heeft op design.

Alibaba is een Chinees platform dat consumenten in direct contact brengt met producenten.”Elk lokaal bedrijf kan op deze wijze onderdeel worden van de internationale economie”, vertelt curator Marina Muzi. Naast deze verkoopfunctie biedt het bedrijf ook diensten aan als bijvoorbeeld bank en cloudoplsag. Alle applicaties, chat systemen en onderwijskanalen worden door hetzelfde bedrijf gecontroleerd. Het netwerk waaruit Alibaba is opgebouwd beslaat de halve wereld en vormt een soort nieuwe silk road met vele afslagen.

De ontwerpers die door het platform GEO-Design van de Design Academy Eindhoven zijn uitgenodigd bekijken elk een ander aspect van  Alibaba, variërend van de bezoeken aan diverse wereldleiders door de CEO van het bedrijf tot de algoritmes die worden gebruikt om mensen zo lang mogelijk op de website te houden. Hierdoor ontstaat een interessant beeld op de verschillende niveaus van impact door het bedrijf.

De installatie van Allison Crank viert de ‘klassieke reclame’ die draait om het te verkopen product in plaats van om de consument te verkrijgen data.

Vloggers

Eén van de ontwerpers is Jing He. Zij gaf haar plek aan de Chinese live streamer Erbi Chen en haar video regisseur Qianyi Chen. De ‘vlogger’ heeft twee miljoen volgers op Tiktok. Tijdens de Design Week in Milaan zijn er een aantal live streams, zodat de bezoeker onderdeel wordt van de vlogs en toekijken hoe Erbi onverstoorbaar in de camera blijft kijken.

In een klein deel van de vlogs laat Erbi producten zien. Jing He legt uit dat vloggers belangrijk zijn voor een platform als Alibaba, hun werkwijze is een voorbeeld voor designers vindt ze. De producten die anders slechts met advertenties worden getoond wekt Erbi met haar vlogs tot leven. De afstand tussen ontwerper en consument die door het wereldwijde bereik van Alibaba gigantisch is, wordt verkleind.

Vlogger Ervi Chen en regisseur Qiany Chen

Schoenen

Een ander interessant onderzoek is gedaan door Leif Czakai en Timm Donke. De twee ontwerpers onderzochten de mogelijkheid van een business-model voor schoenenverkoop gebaseerd op Alibaba in Uganda. Ze zetten samen met Barbara Ahimbise, een Ugandese die Chinees studeert, een lokale schoenenwinkel op die gebruik maakt van het Chinese platform. Tussen de ‘gewone’ straatverkopers zetten ze een advertentiezuil met daarop het telefoonnummer waarmee consumenten via whatsapp schoenen bij Ahimbise bestellen.

De in China geproduceerde schoenen kosten twee euro wanneer ze op Ugandese markt komen, vertellen Czakai en Donke. Alle schoenen komen uit dezelfde regio in China. Ze zijn zo goedkoop omdat veel tussenliggende handel wegvalt, het maakt de verkoopster onafhankelijk. Daarnaast betekent veel verschillende goedkope schoenen verkopen, in plaats van enkele dure, lokaal geproduceerde, voor haar risicospreiding. Czakai en Donke laten zien dat het verschil tussen lokaal en mondiaal genuanceerd is: lokaal betekent voor Ahimbise niet beter en duurzamer.

Geo-Design

DAE lanceerde het nieuwe platform GEO-DESIGN in de zomer van 2018. GEO—DESIGN neemt het vak journalistiek en de daarin gebruikte onderzoeksmethoden als uitgangspunt voor een nieuwe vorm van onderzoek naar de sociale, economische, geografische en geopolitieke krachten achter hedendaags design.

Curatoren zijn Joseph Grima and Martina Muzi, de ontwerpers die deelnemen zijn Arvid&Marie, Maxime Benvenuto, Allison Crank, Leif Czakai & Timm Donke, Jing He, Isabel Mager, Martina Muzi, Irene Stracuzzi, en Alice Wong & Aryan Javaherian.

Reageer op dit artikel