artikel

De doeken van de LocHal

Interieur

De doeken van de LocHal
beeld Frans Parthesius

Door Afke Laarakker – Inside Outside nam samen met Civic en Braaksma&Roos deel aan de prijsvraag voor de Lochal. Snel waren de drie bureaus het eens. Ze vonden de oude hal voor locomotieven met haar zware stoere kranen een prachtig gebouw dat esthetisch nauwelijks toevoegingen nodig had. “We hebben alles wat het gebouw in zich had gebruikt,” vertelt Petra Blaisse van Inside Outside.

Een nieuw trappenlandschap dat van oost naar west loopt organiseert de enorme open ruimte. Boven de trappen bevindt zich ‘de lichte bovenwereld’ eronder ‘de donkere onderwereld’. De buitenmuren van de hal zijn in het bovenste deel van glas, daaronder gesloten. De zes doeken van Inside Outside vormen grote flexibele wanden die in het lichte deel van het gebouw de ruimte specificeren.

Ook voor de ‘ruggengraat’ van het gebouw, de loopbruggen die van voor naar achteren door het gebouw lopen, maakte Inside Outside een ontwerp: een lange hangende tuin. Omdat er geen geld meer was voor ultraviolet licht is deze uitgevoerd met regenwoud beplanting. Liever had Blaisse andere vegetatie gezien. Maar mooi blijft het contrast tussen de groeiende planten en de stof die langzaam vergaat. Een vast thema in de ontwerpen van het bureau.

LocHal Tilburg - Inside Outside. beeld Frans Parthesius

beeld Frans Parthesius

Drie paar doeken

De doeken hangen in drie paren van twee aan de bestaande constructie. Ze zijn twaalf tot vijftien meter hoog en 45 tot 60 meter lang. De twee grootste hangen bij de ingang, waar zich het stadscafé bevindt en de façade van onder tot boven uit glas bestaat.

LocHal Tilburg - Inside Outside. beeld Inside Outside

beeld Inside Outside

Het tweede paar boven het eerste bordes en vormt wanneer uitgestrekt twee kleine auditoria. Bovenaan de trappen bevindt zich het derde paar. Het ene doek hiervan hangt rondom de glazen concertzaal en de andere om de flexwerkplekken van Seats2meet.

Het frame waaraan de doeken hangen is vierkant, zodat U-, L- of I-vormige configuratie mogelijk is. In geval van nood stuurt het computerprogramma de gordijnen naar het kleinst mogelijke volume. Blaisse vertelt dat ze het zonde vindt dat door de vaste indeling van het interieurontwerp de bewegingsvrijheid van de doeken niet helemaal tot haar recht komt.

LocHal Tilburg - Inside Outside. beeld Frans Parthesius

beeld Frans Parthesius

Industriële stof

Gepassioneerd vertelt Blaisse over het maakproces van het textiel, over hoe elke uitdaging tot nieuwe ontwerpideeën lijdt, zoals dat ook gebeurt wanneer je architectuur ontwerpt. Zo vertelt ze hoe Inside Outside de doeken een industriële uitstraling had willen geven door ze van gerecycled vrachtwagendoek te maken. Maar de gemeente verzocht het architectenbureau om samen te werken met het textielmuseum van Tilburg. Met het museum zocht het bureau naar de beoogde industriële sfeer.

LocHal Tilburg - Inside Outside. beeld Frans Parthesius

beeld Frans Parthesius

De doeken zijn deels transparant, deels dicht. Lange diagonalen vormen de overgang van de ene naar de andere stof. Omdat de doeken te groot waren om in één keer te weven, zijn de driehoeken opgebouwd uit een aantal stukken, aan elkaar geklonken met ringen.

Geel omlijnde openingen vormen nooduitgangen in de stof.

LocHal Tilburg - Inside Outside. beeld Frans Parthesius

beeld Frans Parthesius

Transparantie

De transparante stof een jacquardweefsel is van monofilament. Het garen is beter bekend onder de term visdraad. “Het jacquardweefsel bestaat normaal gesproken uit twee dunne lagen aan elkaar verbonden met draden,” legt Blaisse uit, “dubbellaags heeft het een melkachtige kleur, losgeknipt en uitgevouwen ontstaat een dunne transparante stof.”

Wanneer de losgeknipte draden uit de stof worden getrokken ontstaan ‘beschadigingen’. Die imperfecties hebben in het ontwerp van Inside Outside de vorm van rechthoeken, vierkanten en kruisen.Ook de band waarmee de twee lagen aan één zijde aan elkaar verbonden zijn is vormgegeven zodat het een decoratief element vormt. De vinnen zijn ontworpen. Ze vormen een klassiek Tilburgs patroon.

LocHal Tilburg - Inside Outside. beeld Frans Parthesius

beeld Frans Parthesius

Tweekleurig weefsel

Ook de dichte doeken zijn jacquardweefsel. Ze hebben telkens aan beide zijde en ander kleur. “Het jacquardweefsel kan op een slimme manier geweven ook uit drie lagen bestaan, waardoor het mogelijk is beide zijden van het doek een volledig andere kleur te geven”, legt Blaisse uit.

Zo hangen er doeken die aan de ene zijde in antracietgrijs zijn uitgevoerd en aan de andere zijde in citroengeel, een ander doek is lichtblauw en zilver. Bij wijze van patroon zijn de weefcodes in het doek verwerkt. “Elke doek heeft zo een eigen verhaal,” vertelt Blaisse.

Doeken Lochal Tilburg - Inside Outside

Doeken Lochal Tilburg – Inside Outside

Opdrachtgever Gemeente Tilburg Omvang 11.200 m2 Programma Stadsforum, Bibliotheek midden-Brabant, Seats2Meet Lochal Tilburg, BKKC, Kunstbalie, horeca Architect Civic Architects Transformatie en restauratie Braaksma & Roos Architectenbureau Interieur- en beplantingsconcept & textiele werken Inside Outside / Petra Blaisse Groen ontwerp en uitvoering Donkergroen Inrichting bibliotheek en office Mecanoo architecten Bouwmanagement Stevens van Dijck Bouwmanagers & Adviseurs Adviseur technieken Arup (constructief ontwerp, installatieontwerp, bouwfysica, duurzaamheid, lichtontwerp, brandveiligheidsadvies en akoestisch ontwerp.) Aannemer Engineer & Build Binx Smartility Adviseurs Binx Smartility VDNDP bouwingenieurs (uitwerkend architect), F. Wiggers ingenieursbureau (uitwerkend constructeur), ABT Wassenaar (bouwfysica, akoestiek, brand), SOM=(gebouwexploitatie), Linneman bouw en advies (BREEAM certificering) Glazen zaal Octatube

Foto's

Reageer op dit artikel